Gå till innehåll

Istället för att Borra


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

idag testade jag själv med dremel bit 7103 på en 10 mm glasbit och oj vad lätt man "borrade" sig ner, på 1-2min hade jag ett ca 6mm stort och 5mm djupt hål !! "va tvungen att sluta sedan för att grabben skulle sova " ;-) men som sagt det blir bara et mkt fint damm av glaset ska testa att ta upp ett helt hål i min sump när jag fått den andra biten

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

började han med att göra ett hål i mitten och sen det stora hålet??

Körde han det på frihand eller började han i mitten och arbetade sig ut tills det blev så stort som han ville.

Verkar smidigt håll oss informerad hur det går

Killen måste ju haft is i magen när han kör med fisk å alt i karet desutom precis igemte datorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som nånting jag skulle göra, skulle planera att tömma karet men sedan inte orka och borra med allt i, gärna i närheten av annan dyr känslig utrustning

Men som sagt "keep posting" över utvecklingen, en såndära Dremel e ju inte så dyr har jag för mig.

Och den går att använda till annat än borra glas

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

he he jo jag är lite självmords pilot jag oksåbitarna kostar på clasohlson 62:- styck sedan har jag sett att silvan säljer äkta dremel mkt billigt typ 495:- men är inte säker

jo han gjorde ett hål i mitten först sedan följde han ett ritat streck, igår när jag testade så gjorde jag likadant och det är bara att göra ett litet "dike" efter strecket sedan är det lungt ,återkommersenare ska få dremelbit 2 idag ska se om det är någon skillnad på dom "har en polare som jobbar i järnaffär så jag ger 40:- styck ;-)"jag tänkte ge mig på en 140 liters balja och göra en test ytavrining på först ,göra som tänder straxt under kanten på akvariet sedan limma dit en glasbox på utsidan !

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo heller kanske en tun plyffa mall , mitt problem just nu är var man köper en tankgenomföring billigt ? så att jag får rätt mått,och sitter med ett borrat/slipat hål utan att ha något att stoppa i

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle oxså behöva lite PVC delar!!

så jag é med

-----------------------------------------

Tankgenomförningarna behöver dessa hål/borr storlek:

63mm rör - 75mm hål

50mm rör - 65mm hål

40mm rör - 55mm hål

32mm rör - 43mm hål

25mm rör- 34mm hål

20mm rör - 27mm hål

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag kommer troligen att beställa PVC från Carmen Schwemmer då jag fick fel i förra sändningen och dom har lovat mig att ersätta de felaktiga delarna (dock inte frakten, vilket jag tycker är lite dåligt).

Annars hade jag inte beställt därifrån...

Tror förövrigt att de är ännu billigare än aquarstic.net på PVC, men det går ju att kolla upp.

Åker till Örebro och Göteborg ofta så om vi beställer gemensamt så kan jag ju leverera dit..

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara så att den stackars accessdatabasen som nu håller på att bytas ut sjunger på sista versen, jag själv får försöka flera ggr ibland då servern inte stoppar ner datat i databasen.

Tyvärr så får vi nog dras med dessa småstrul tills den nya databasen är på plats.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zacke, den typen av inlägg som jag skriver om är sådana som "fysiskt" redan finns i databasen, kanske 1dag gamla. Det är inte av den typen som "fösvinner" när man postar dem.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det en bra fråga varför de försvinner, kan vara så att forumet skriver över gamla inlägg för att den börjar bli instabil?!

Ingen aning om vad som kan orsaka det hela, eftersom du nu inte skrivit några inlägg som kan motivera "moderering".

Vi får hoppas att det löser sig och är temporärt, om inte annat att den nya databasen blir stabilare.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Ja jag är ej inblandad i varför det försvinner inlägg.

Kan vara så som zacke skriver att denna databas som é nu är så instabil??

men håller på att iordning ställa det nya forumet smiley17.gif

allt går bra som det ser ut nu...

/Admin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har testat detta än? Har någon e Dremel?

Jag hittade bara en dyrare version på clas ohlson...?

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

orginal tillverkaren av detta verktyg man andvänder heter Dremel ,sedan finns det en mängd kopior/andra tillverkare i alla prisklasser från ca 200:- på Öb och liknade. orginalet brukar kosta runt 1000:- men jag har sett billigare tror det va silvan som sålde org dremel för 495:-

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett en kopia på clas ohlson som heter Cotech. kolla på Clas ohlson-maskiner-multiverktyg och kolla på Cotech verktyget som kostar 199kr. Kan denna funka tror ni?

Mvh Sebastian

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag väntar på en tankgenomföring, men det jag har körti en 10mm glaskiva på bänken på övning , måste jag säga är mkt simpelt känns mkt säkert det är ungefär som att slipa med en rasp i trä lossnar bara ett fint damm ! så det ska nog gå bra

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fenomenalt kanon. Strålande detta måste prövas. En fråga dock. Varför fräsa först ett hål i mitten och sedan ett dike upp till den punkt där där det stora hålet skall ta sin form?

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag fattar inte det heller riktigt jag brydde mig inte om det iaf ,när man väl har dragit första ringen runt, så har man ett dike att köra i inga problem

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zippo: Du verkar vara inne i detta och jag undrar om du tror att den billigare varianten skulle funka som jag nämde åvanför? Jag ska ju i så fall bara använda den en gång, nästan i alla fall.

Mvh Sebastian Balck

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sebastian det funkar säker,du har ju garanti på den ! men öva på en spillbit först så känner du hur det känns !"jag har inte riktigt sammlat mod än för att ge mig på mitt 10mm glas i min balja "men ska ta upp ett par hål i min nygjorda sump först iaf ! men om jag känner mig själv rätt så har jag antingen allt i tunnor heller ett nytt fint hål i karet innan jul

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska hämta mitt 750 kar efter nyår och återkommer om hur det har gått! Är det någon som testat på sitt kar ännu?

Zippe: Känner du Max Strandberg?

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...