Gå till innehåll

Istället för att Borra


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Så här skulle man kunna göra ifall man borrar i sidan på karet.

Tänkte att man skulle ha inneboxen sned för att man ej skall få ett "vattenfall" med denna metod så rinner ju vattnet ner på sidorna istället

Själva boxen kan man bygga i Plexiglas eller liknade och spänner fast denna med tankgenomförningen gäller bara att lägga en gummiduk eller annan packning mellan box och glas så det ej läckerhär. Skulle funka bra tror jag å så slipper man ju silliconera fast det hela

synpunkter!!

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öh hävert ? det är ju självfall , men iaf på utsidan på pipan borde man ha ettstandpipe version. ett t-rör + ändlock med ett borrat hål i

smart med plexilådan !

heller vad tycker du wrang ?

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope det är ingen hävert verkan i detta fall.

Det blir så att det rinner över själv när vattennivån kommer såppas högt att det börjar rinna över genom röret.

Varför skall man ha detta Zippo med T-röret med ändlock och borrat hål??

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då suger den in luft igenom det borrade hålet och man slipper det värsta vatten-skvalet ,samma princip som alla standpipes & på TF skummare

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy du har rätt. Om man tittar på Wrangs första bild så skapar den häverteffekt. Denn modellen skulle innebära att det börjar suga tills vattnet tar slut i kammaren sen fylls den på och suget går igång igen.

Finns inte att jag kan ha fel

Dock funkar den andra ritningen kanon

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan Grabbar!!

Ni är banne mej uppfinningsrika, dettaär en strålande ide. Varför har ingen gjort så här innan?

Guldstjärna till Wrang för sin överrinningsbox.

Äntligen ett sätta att kunna öka flödet i mitt kar, jag var lite snål när jag borrade bottenhålet, men det skall snart åtgärdas. tack grabbar.

Mvh Magnus.

__________________

There is no substitute for cubic inches.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe tackar. Kul att komma på nått som andra kan ha nytta/hjälp utav

Dremel vertygen.

Vilka slipstift skall man ha för att det skall funka å ej splittra sig. Läste på länken från USA att de som testat kört med 3st olika modeller. en helt rund stav en konad stav å en lite mindre konad spetts

HD4_205804_5805_V_hi_S.jpg

Diamantslipstift för gravering och bearbetning på trä, jade, keramik, glas, stål, halvädelstenar och andra hårda material. 2,4 mm skaft.

20-5804 1,9 mm typ 7103 62,00:-

20-5805 1,9 mm typ 7134 62,00:-

20-5806 2,4 mm typ 7144 56,00:-

Kanske dessa som jag såg på Cleas Ohlsonär nått att testa med?!

undra hur många borr som det går åt om man skall ha ett 45mm hål med glastjocklek på 12mm

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja nu är judetta knappast en ny design ,finns gott om denna lösning på många sidor smiley2.gif

ang dremelbit's så är det dom 2 första 7103 & 7134 som finns på bla clasohlson "som jag tidigare sagt i tråden förövrigt"man behöver 7103 för att ta ett första hål med sedan 7134 för att "såga" sig runt med och du behöver bara en av varje du lär inte slita ut dom "diamanslipstift"

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja förvisso Zippo, men jag har inte sätt någon lösning där man spänner fast avrinningsboxen med genomföringen?

Att däremot sätta genomföringen i sidorutan och att komplettera denna med en Duroso standpipe är ju ingen ny företelse

__________________

Mvh Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten tanke bara ang att använda dremmelverktyg. Denna metod är säkert inte dum alls, men nästa gång ni beställer något från Tyskland tycker jag ni skall kolla priserna på ett borr, de är inte så dyra där.

Jag borrade mitt kar för ett par veckor sedan med gott resultat. Det är inte så svårt som jag trodde att det skulle vara. Då problemet är värme samt att borret kan fastna löste jag det på följande sätt.

Istället för att använda an borrmaskin tog jag min skruvdragare och ställde in denna på att dra skruven löst.

Då denna går mycket saktare och har mindre kraft gick borrningen perfekt, med vatten i karet kan jag tilllägga.

Jag tror faktiskt att det är mindre jobb med en borr än med en dremmel, tog mig bara en 15 minuter per hål och då var jag mycket försiktigt och toge det rejält lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Den senaste skissen du lade in verkar vara en ypperlig lösning, nåt liknande kommer jag ha. (har just nu bara ett plastnät över hålen)

Dock använder jag mjuk slang (1 tum) då jag gärna vill kunna se om det fastnat något på vägen samt vill kunna flytta slangen för att rengöra bakrutan.

Samtidigt tycker jag att den lite tjockare slangen dämpar ljudet ännu lite mer.

Luftningsslangen kan man ändå använda genom att borra och trycka i en luftslang. Och vill man regler med luftslangen finns det billiga tillbehör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag vill gärna veta var & hur mycket borret kostade okså ? jag testade att ta ett hål i 10mm glas det tog ca 20-30 min,men fördelen med dremel metoden är isof tt den inte kostar mkt + att lätt att skaffa snabbt !

föresten när man gör luft hål i ändlocket på standpipen så är det bättre att göra hålet på sidan igenom både rör & ändlock på så sätt kan man snurra på ändlocket & reglera storleken på lufthålet !

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade just upp hur mycket borret kostade (använde ett lånat som han köpt i Tyskland) och det var inte så billigt som han sade. Borret kostar runt 1000 lappen så en dremmel som man sedan kan använda till mycket annat är nog ingen dum ide trots allt.

Får skylla på att det är måndag och jag var på akvaristmöte i söndags och fått en massa inspiration, skall kolla upp lite mer nogrant innan jag lägger ut fakta lovar

(en ide dock att köpa ett borr och hyra ut det för 100 kr per hål, då är det snabbt igentjänat)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat på en billigare dremel på Clas ohlson som heter cotech och finns i gruppen multiverktyg precis som dremel. Jag ska beställa en sådan om ingen har några dåliga erfarenheter eller ideer om den.

Har någon testat denna mrtod ännu?

__________________

DET FINNS ALLTID STÖRRE AKVARIUM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag testar just nuän så länge har jag gjort det första lilla hålet i mitten ,ska nu byta bit och börja "skära" det stora ! jag återkommer med bilder snart "heller glasskärvor"

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

phu det tar tid i 10 mm glas ,men det svårate är att följa linjen :-) sedan har jag bara en liten vattenpistol som jag snoddeför min 5-åring,så jag måste stanna ofta för att fylla på den. men det tror jag bara är bra. nu är det iaf kaffe paus & jag har ca 1/4 kvar på hålet sedan lite finputsning ,men det känns hur lungt som helst iaf ingen fara !

sådärja kom igen nu

http://hem.bredband.net/b107727/1.jpg

http://hem.bredband.net/b107727/2.jpg

http://hem.bredband.net/b107727/3.jpg

http://hem.bredband.net/b107727/4.jpg

http://hem.bredband.net/b107727/5.jpg

http://hem.bredband.net/b107727/6.jpg

http://hem.bredband.net/b107727/7.jpg

http://hem.bredband.net/b107727/8.jpg

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blev lite grumligt av glasdammet ,men inte så mycket som det ser ut på det kortet , men eftersom glas består mest av sand så räknar jag med att det inte ska vara farligt

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...