Gå till innehåll

Nybörjar fråga om salt.


Walle_j

Rekommenderade inlägg

Det kan man ha en hel del skoj i. Här är några tips på fisk; http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=15+2124 och koraller; http://www.liveaquaria.com/product/aquarium-fish-supplies.cfm?c=597+2856 som är tänkbart att ha.

Likaså är ju både räkor och sniglar rätt intressanta djur att ha.

Har du börjat i rätt ände: läst på ordentligt? Om inte, läs artiklar, böcker (Saltvattensakvariet av Daniel Knop är en bra bok att börja med) etc, och ställ frågor här innan du skaffar levande.

Tekniken däremot kan du köpa när du vill, den far ju inte illa av att stå på hyllan. Dock kan det också vara värt att kolla på annonsmarknaden här, man kan göra en del riktiga klipp.

Rent allmänt dock ser det där paketet helt ok ut som ett startpaket, och ca 100 liter är rätt lagom för en nybörjare.

Ett par varningens ord bara:

100 liter känns snabbt alldeles för lite efter ett tag när man börjar hitta allt man vill ha. Det gör å andra sidan 500 liter också...

Den här hobbyn kostar en hel del pengar, speciellt när ovanstående kickar in, men också i drift (beroende på vad man väljer för invånare och teknik, så klart).

Kollar du bland begagnat kan du säkerligen få ihop ett kar på 200-250 liter för inte alltför mycket mer, men det är ju ingen garanti så klart.

Jag vet ju hur det gick för mig... började med 45 liter. Efter ett år hade jag uppgraderat till 310. Nu sitter jag här ytterligare några år senare med 420ish liter + 110 liter sump, och tycker ändå att det är trångt... :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det där med att allt känns litet vet jag om. Tyckte mitt 375l sötvatten var stort när jag köpte det men det gick över rätt fort.

Angående att samla info så har jag läst en del på nätet men inte så ingående för jag hade en uppfattning om att det skulle vara för dyrt med salt. Men att läsa och fråga ser jag som en självklarhet.

Tack för länkarna dom ska jag kolla igenom lite mer när barnen gått och lagt sig så man får vara ifred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd är nog att skaffa lite större direkt då man ångrar sig oftast rätt snabbt. Började med 112liter o sitter snart med ett system på dryga 800l

Ett större kar klarar negativa förändringar väldigt mycket bättre än ett litet o som sagt saltvattensakvarium är en dyr hobby.

Bara litet råd :)

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle ni kunna uppskatta vad ett 100l kar skulle kosta i driftkostnad mellan tummen och pekfingret?

Sen med att skaffa ett större med en gång så är jag en sådan som gillar att uppgradera och fixa. Jag har några större akvarium som i ett senare skede skulle kunna göras om till salt men vill ge mig in lite i denna världen och känna mig lite för i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns uppskattningar om att det kostar ca 100 kronor per liter att starta upp ett kar. Det innebär att ett 100 liters kar skulle kosta ca 10 000 kronor att starta upp. Så vad gäller uppstart så finns ju hela spannet mellan 50 - 150 kronor litern, beroende på om man köper begagnat eller allt nytt.

Driftkostnaden per månad måste man titta på separat och den är ju i hög grad beroende på vilken teknik och vilka djur man har. En vild gissning från mig är att ett 100-literskar skulle kosta 100-200 kronor per månad.

Titta under dessa länkar:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?6970-Vad-har-ditt-akvarium-kostat

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?17346-Vad-kostar-erat-kar-utslaget-per-månad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer jag läser om saltvatten desto mer blir jag övertygad om att skjuta det på framtiden. Som det ser ut nu så får det vänta tills efter köksrenoveringen då det kommer upp en ny vägg där man kan ha ett större kar direkt.

Låter klokt, dock ångrar jag att jag inte vågade på mig saltvatten för längesedan. Sedan så behöver man ett ganska fett hobbykonto...*suck* :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker det paketet är perfekt för nybörjaren som inte haft salt innan finns allt man behöver för de läaatre fiskar o koraller som får plats i baljan :)

har diskuterat det med Andreas i affären o han kan bistå med osmosvatten till karet för en billig peng så att om man byter 10Liter i veckan blir det inte hutlöst dyrt o driva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är lite dumt är skummaren som följer med för jag har läst att den är svår att ställa in. Att detta akvariet skulle kosta 10000kr att starta om är jag ganska tveksam på att det kommer kosta. Du ska väl börja smått? Håll koll på blocket osv efter begagnad levande sten, denna stenen är dessutom inkörd vilket gör att ditt kar stabileras fortare. Akvariet kostar 2500kr och där var levande sand, salt och det. Undras vad pumpen kan vara på, är den på 1000l/h så är det precis att den fungerar i akvariet. Akvariet ska ju ha en minium på 8-10 gånger akvariets volym. Men man kan inte bara se det så. Det är strömmen man ska kolla på i vattnet, alltså att vattnet flyttar sig runt i en rätt snabb hastighet så levande stenen får cirkulation.

Du kan säkert hitta levande sten för 500kr som räcker till din akvarievolym, vilket då skulle vara cirka 9-10kg levande sten. Det är 3000kr vi är uppe i då. Sen när karet har varit igång sin månad eller nåt, dock kolla värden så kan du köpa härdiga fiskar, frökenfiskar eller nåt. Köp t.ex. blå/gul frökenfisk, det är en bra nybörjare fisk och som är dessutom en av de minst aggressivaste frökenfiskarna. Frökenfiskar brukar kosta mellan 99-149kr. Sen bra koraller är ju kolonianemoner, skivanemoner och så läderkoraller eller andra mjukkoraller. Dem brukar kosta mellan 200-400kr.

Sniglar är också något du kan behöva i ditt kar, dessa kostar runt 50kr och du behöver 10 stycken till ditt akvarium. Dock vänta tills du vet att där verkligen är alger i akvariet innan du köper några, annars svälter dem.

Jag tror du kan komma undan med 4000-5000kr på uppstarten. Sen driften är väl inte dyr i sig. Säg att du kanske ha 5 fiskar i karet, det är väl max 2 kryddmått foder i karet till dem fiskarna 2 gånger om dagen. Sen får man fylla på sötvatten och det har funkat för mig med vanlig kranvatten. Byta vattnet 2 gånger i månaden, till ditt akvarium hade jag kört på kanske 15 liter varannan vecka.

Ändrat av Tedd
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det svaret Tedd. Det är svårt att få överblick över alla kostnader. Men som sagt så blir det en tur in till affären och kikar lite. Tom frun skulle förlja med och titta.

Vsg. :) Haha, det är många som har sin fru som hinder på detta forumet! Är det så hemskt med att ha saltvatten som hobby? :) Ja, kvinnor... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär då har jag varigt och kikat lite på sakerna och pratat lite med dom i affären.

Jag fick ett pris på ca 4000 för karet, levande sten och färdigt vatten på dunk för att få igång det.

Frun var med och hon tyckte fiskarna och korallerna var fina så hon blev nog mer öppen för det nu efter att ha kollat.

Nu återstår bara att ha familjeråd och lyckas övertala henne om att jag behöver ett 3dje kar här hemma :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm man får inte ha bråttom när man fixar osmosvatten. Har iallafall fått fram 60l nu så det lär ju ta ett tag. Tur frun är mamma ledig så hon har något att pula med när jag är på jobbet :)

En fråga vad tror ni om att ha 2st sådanna här i akvariet http://www.pwss.se/product.php?productid=7637&cat=1210&page=1?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska sikta på iaf 30 gånger vattenvolymen o perkula 90 är väl på 280l? Då behöver du iaf 8000 liter i cirkulation

Jag själv kommer flytta ungefär 50 gånger

---

- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...