Gå till innehåll

svartfläckad sand


Hedlurd

Rekommenderade inlägg

Hej

jag har fått mycke svarta fläckar i sanden, jag har läst på och förstår att detta är syrefattiga zoner där bakterierna har dött. I sin tur bildat svavelväte.

Svavelväte låter inte precis som något man vill ha i burken. frågan är bara, vad gör man åt det?

bör jag skopa ur sanden och hoppas på att inte rubba det svarta allt för mycket?

ska jag röra runt det och låta det ventileras ur med circulation? tar skummaren hand om resterna då?

svavel består väl till vis del av fosfat? räcker det dåmed att öka dosen kol efter runtrörning?

skall jag byta enorma mängder vatten?

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ta bort de svarta fläckarna så gör det i samband med vattenbyte. Det är inte bra att röra upp det i akvariet. Sug ut lite sand i taget, gör rent den, och lägg tillbaka den. Ta inte allt samtidgt, jag tycker det är bättre att dela upp det och ta det i samband med regelbundna vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det är så tunt lager grus så kan jag inte tänka mig att det är svavelväte, det bildas i djupa bäddar där det inte finns något syre.

Min misstanke drar mot cyano eller liknande, möjligen riktigt dålig cirkulation på vattnet.

Testa rikta om lite pumpar så du får mer flöde där det är fläckar.

Har några kryp som rör om i sanden? Det är nästan ett måste.

Då passar ett gäng nassarius snäckor fint och någon sandvändande eremit kanske.

Du kan inte lägga upp bilder på eländet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...