Gå till innehåll

Deltec reaktor som grumlar vattnet


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har problem med min Deltec P600, det är en lite äldre modell utan "tratten" men den rör runt mediat ganska bra, kör den med Rowalith C+. Sköljde av mediat ganska noga innan start tyckte jag, men reaktorn blev genast helt mjölkig och grumlade karet rejält. Efter någon dag så tröttnade jag men var inte sugen på att tömma ut all media och tvätt igen(vilket är ganska meckigt), så jag ställde reaktorn på köksbänken och lät den stå kopplad till osmosen i 5 dagar, den blev betydligt klarare men fortfarade lite grumlig. Efter 5 dagar tyckte jag det såg ut som den skulle kunna gå i karet utan problem. Det tog en dag eller två sedan var reaktorn helt mjölkig igen..... Jag fattar inte hur den kan grumla igen så fullständigt igen eftersom så mycket mjölkighet runnit ur den under 5 dagar. Kan det kanske bero på någonsorts reaktion med saltvattnet?

Jag funderar på om det kanske kan hjälpa att låta reaktorn gå och köra på med gas, för att kanske lösa grumligheten genom gasen?

Någon som kan ha någon idé om vad det beror på eller upplevt samma sak med Deltec reaktor eller Rowalith C+?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Inte mycket respons.... Men jag har en ny liten fundering :)

Jag kopplade åter ur reaktorn och ställde den i duschen och har spolat den rejält ren, den här gången grumlade inte mediat, men så fort jag kopplar ihop reaktorn och låter den gå med pumpen på så tar det 1-1,5dygn sen är reaktorn helt mjölkig igen... Jag ser dessutom att mediat inte rör sig i hela reaktorn, understa 10-12cm eller nått ligger helt stilla sen dansar resten på ganska bra och den understa biten som är stilla ser mjälkig ut.

Kan det helt enkelt vara så att jag har för mycket media i reaktorn (har dock en bra bit kvar till max-markeringen) så att pumpen inte orkar röra all media vilket leder till stillastående vatten i stora delar av nedre delen där syrehalt och ph-sjunker väldigt lågt även utan Co2 tillförsel? Så att vattnet grumlas av stillastående zoner i bottnen av reaktorn? Borde vara enkelt att lösa genom att ta ut lite media?

Från början är nog inte denna reaktor P600 gjord för svävande media och med grövre media så borde vattnet röra sig bättre, Rowalith är ju ganska finkornig och kan nog sätta igen och hindra flödet.

Några funderingar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör samma media i en P500, jag har dock bara nån decimeter med media i, annars så kleggar pumpen igen totalt.

Dock lyckas den inte röra om ens det lilla jag har i, de yttersta centimetrarna ligger rätt still.

Noterade hur som helst att om jag skakar botten av reaktorn så att all media rörs runt, så får jag ett grågult damm i hela reaktorn, och rätt så mycket av det. Min gissning är att det är rester av nedbrytningen som ännu inte blivid nedbrutna.

Låter jag reaktorn stå som den är så märks ingen grumlighet, så den får vara som den är tills vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

P600 är nog inte avsedd för rowalith utan för typ korallkross, men jag förstod inte riktigt det här med gas...?

försöker du köra den utan CO2?

nja jag försöker inte köra utan gas, men menar att ph-värdet kanske droppar i de områden där vattnet inte cirkuleras, och att detta fenomen uppkommer även om jag bara låter reaktorn stå och gå utan att släppa på gas. Men fällningen beror kanske på något annat, det är bara en gissning.

Jag tror dock oxå att den är avsedd för annan media.... Typiskt, har en rejäl spann Rowalith....

Nåja, det kan kanske vara värt att prova minska mängden först och främst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...