Gå till innehåll

Lite tankar och funderingar innan uppstart!


Brynhildr

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är ny på forumet och ny inom ämnet saltvatten.

Har börjat fundera i tankarna kring ett korallrevsakvarium. Vill egentligen bara veta om mina tankar är rätt och de flesta frågor handlar om cirkulation och filtrering.

Tänkte då starta med ett 160L akvarium av märket akvastabil.

  • Är 160L en bra början?
  • Är akvastabil effect line mark II lämpad för saltvatten? (Enligt dem själva så ska det fungera)
  • Är den medföljande T5 rampen tillräcklig för att tillgodose ett korallrev med rätt mängd ljus?

Vidare till sumpen.

  • Hur många liter bör sumpen ligga på?
  • Hade tänkt ha den indelad i 3 delar; Skummare, biologisktfilter och utpumpsdel. Räcker detta?
  • Vill gärna ha tips på skummare, tillräcklig för att tillgodose mitt behov, men samtidigt så billig som möjligt.
  • Är det bäst att låta ett ytterfilter sköta den biologiska filtreringen? (Filtermaterialet i ytterfiltret)

Vill helst se att jag klarar mig utan andra dyra tekniker så som kalkreaktor, nitratfilter osv.

Fiskar som ska hållas är några clownfiskar, kirurger och andra enklare arter.

Tanken med att börja med ett 160L är att lära sig hålla en bra vattenkvalité så man i framtiden kan skaffa större tank och lite mer avancerade arter.

Mycket frågor, hoppas ni kan svara och ge mig konstruktiv kritik.

Tack i förhand!

MVH

Anders

post-6123-14468922759831_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

160 liter är en lämplig storlek att börja med men effect line ha lite olämpliga mått. Det är 80 cm långt vilket passar T5 lysrör dåligt då de finn i 55cm (24w) eller 85cm (39w) längder. Sedan är bredden mindre än höjden vilket också är olämpligt. Koraller växer och skuggar varann men behöver ljus. Därför är det lättare att inreda ett kar som är bredare än högt. Original T5 rampen räcker inte till för koraller. Med 50 cm höjd behöver du minst 4 lysrör i bredd.

En sump kan aldrig vara för stor men med tanke på framtiden bör du ha plats för vattenpåfyllningstank och några flaskor för tillsatser med Ballingmetoden. (Betydligt billigare än kalkreaktor). En ganska billig skummare är TMC V2 skim 400 eller A:S: skim 400 eller Terra nova 400 som fungerar bra. Den mikroläcker ofta i skarvar så att det fäller ut salt men det är inget problem om man har den i sumpen. Skummarkoppen är också trög att lossa men priset är bra. Något av namnen bör gå att få tag i under 2000:- Ytterfiltret kan du skippa. Jag har bara två fack (skummare + retur) i mina sumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns tydligen ramper till för T8 med, men får inte riktigt klart för mig vad som ingår och inte. Men en ramp med T8 går ju annars att knåpa ihop själv.

Vad rekommenderar du då för akvarium?

Har hittat skummare för runt 1000-1500 kr. T ex: http://www.pwss.se/product.php?productid=5515&cat=942&page=1

Räcker den?

Vill komma undan så billigt som möjligt. Budgeten jag hade tänkt för Akvarium+möbel är ca 3000kr. Men går ju komma undan billigare om man bygger möbeln själv.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är exakt den skummaren jag tänkte på.

Det billigaste är säkert att köpa ett begagnat kar här på guiden. Då får man ofta med pumpar, skummare och belysning i paketet.

Det är säkert billigare även om du slänger det medföljande karet och bara använder utrustningen. Får du med vattentesterna brukar bara de vara över 1000:- i inköpspris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...