Gå till innehåll

Anthias. Vilka ska man ha?


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Allra enklast är väl Pseudanthias Squamipinnis, som sällan krånglar om man har tillräckligt stor grupp, jag har själv en grupp på 2+6st i mitt 630l och det är en mycket trevlig fisk. Har tidigare haft Dispar, de kan vara lite kinkigare att få igång men är relativt tåliga efter det. Du kan ju dessutom köra flera arter, hörde någon som tyckte att det var lättare att få igång lite svårare arter i kar där det gick Squampinis, men jag har ingen erfarenhet av det själv.

Sen tycker jag att man bör tänka på att Anthias i akvarie inte stimmar särskillt aktivt, de har en rangordning och tillför trevlig rörelse och färg, men simmar inte tillsammans i stim som typ tetror i sötvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dispar skulle jag rekommendera! Den är inte så svår om du har erfarenhet av lite annan fisk som tex Tangayika. Men tänk på att alla Anthias kan bli lite elaka mot varandra om de börjar färga om från honor till hannar, då kan de minska i antal eftersom! Själv tycker jag att A. squampinnis blir lite för stor som stimfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dispar är nog den lättaste. Squamipinnis är lättare att föda men de slår ofta ihjäl varann. Undersläktet Mirolabrichthys är fredligare. Truncatus och ignitus kan man nog räkna som lika svåra som dispar medan tuka behöver ett lugnt kar.

Gömställen är viktigt. Och de skall vara så trånga att den fisk som jagar inte ryms där. Man skall nog undvika de vildaste kirurgerna om Anthias skall gå bra.

Hos mig stimmar dispar nog ungefär halva tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 8 st av denna sort http://se.reeflex.net/tiere/1980_Pseudanthias_hypselosoma.htm i mitt kar dom är för det mesta lugna och trevliga, kan någon enstaka gång få ett utbrott mot varandra men det varar bara ett par sekunder.

Dom vill ha gott om ställen att gömma sig på om dom känner sig hotade eller ska sova.

Har inte haft några problem med att få dom till och äta, dom tar gärna cyklops men även mysis, artemia och torrfoder.

Mina har nu gått i karet ugnefär ett halvår utan problem.

Jag tror inte på storleken som står i Reflex skulle tippa på max 6 till 7 cm i ett tusenliterskar.

MVH/Glenn

Ändrat av Genne
Storlek
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så mycket erfarenhet av anthias men jag har lyckas hålla 1+5 Squamipinnis i min 90*90kub i 1 år utanproblem

har ny tillfört 15st Dispar och tänket tillföra 15-20st till av någon sort. jag är gammal Tanganyika nörd (petrochromis/tropheus) och där funkar kaos teorin bäst vilket jag tror är fallet även här.

Men som sagt jag TROR!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...