Gå till innehåll

Är avdunstning viktigt ?


erland

Rekommenderade inlägg

Jag har ett litet 110 liters Juwel saltvattensakvarium och det har luckor ovanpå akvariet. Tidigare har jag haft bakre luckan öppen p.g.a. jag haft en skummare som gjorde det svårt att ha den stängd men nu har jag precis skaffat en ny skummare som skulle göra det möjligt att göra ett mindre hål i luckan och sen ha den stängd.

Konsekvensen om jag gör så är att det sannolikt kommer att bli mindre avdunstning eftersom akvariet inte längre är öppet uppåt och därmed skulle jag fylla på mindre nytt vatten varje vecka.

Frågan som jag nu har är om avdunstningen och därav följande påfyllning av nytt kranvatten en eller några gånger i veckan är viktig för vatten kemin ?

Jag fyller på med vanligt kranvatten, inte osmos vatten, och behöver fylla på drygt 5 liter i veckan som det fungerar nu med bakre luckan öppen, sannolikt blir det betydligt mindre om jag har båda luckorna stängda.

Det kan kanske också vara av intresse att veta att jag inte byter vatten så ofta, kanske 10% i månaden eller något liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet du kommer att få är precis som Jesper säger - stigande värme i karet. Detta kan motverkas genom att sätta en liten 12 volts datafläkt någonstans i locket och låta den ventilera utrymmet under rampen. Jag har min kopplad till samma timer som belysningen. På det sättet blir det inte för kallt på vintern och på sommaren kör jag den 7/24

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det dunstar så är det i princip bara rent vatten som försvinner. När du fyller på kranvatten så tillför du en del mineraler och även somligt som inte är önskvärt kan bli med beroende på hur kranvattnet ser ut, nitrat t ex. Byter du inte vatten och hela tiden fyller på kranvatten så får du en långsam påverkan på balansen mellan olika ämnen i akvariet men i ett saltvattensakvarium är inte den effekten särskilt stor.

Du har också ett par andra effekter av avdunstningen. En är det som skrivs om ovan, avdunstningen kyler karet. Det kan vara väldigt värdefullt ibland och bara energislöseri med andra upplägg. Har du inga värmeproblem eller kan du hantera dem på andra sätt så behöver du inte tänka på avdunstning för den sakens skull.

En annan effekt är ju att när vatten avdunstar så blir det ju plats att fylla på. Det påfyllningsvattnet kan då innehålla olika ämnen som man vill tillföra, calcium, bikarbonat, mikronäringsämnen osv. Vill man tillföra sånt i lösning så behöver man en viss avdunstning för att så att säga få plats för det som man vill pytsa i. Tillför man inte sånt här eller om man tillför som torra salter så är ju inte heller det här en anledning till att vilja ha avdunstning.

Avdunstningen kan alltså beroende på ditt upplägg vara allt ifrån nåt som är nödvändigt för att för att få tillförsel av olika ämnen att fungera och för att hålla karet i rimlig temperatur till något som bara är besvär och energislöseri. Svaret på frågan om du har nån anledning till att värdesätta avdunstning eller inte är alltså det klassiska juristsvaret, det beror på. Det kan ju till och med vara så att du behöver avdunstningen på sommaren för att hålla karet svalt men kan stänga luckan på vintern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...