addeanstad Postat 11 september 2011 Dela Postat 11 september 2011 Sådär då tänkte jag starta en tråd om vårat Deltec 390 Liters akvarium som vi hämtade i Göteborg för ett tag sedan i samband med flytten till en ny lägenhet!Vi hade ett ca 600liters akvarium innan men ville ha ett mindre och mer möbelstuk på akvariet.Vi sålde tyvärr nästan allt levande då det igentligen var tänkt att ha saltvatten på is ett tag men så blev det inte.Jag och sambon åkte på semester i 2 veckor och när vi kom hem så blev vi överraskade av cyano och lite kisel på rutorna så har minskat belysningen och det börjar släppa nu efter 1 vecka vilket är skönt.blev att köpa 15 turbosar för att få pli på algerna.Akvariet är borrat med två stycken 25mm hål ett rör långt ner och ett uppe vid ytavrinningen för ett tyst system och ett borrat 25mm returrör.Ytavrinningen sitter nästan i mitten av akvariet.Akvariet är specialbeställt från Deltec.Akvariets mått är 130*60*50Sumpens mått är 120*45*27 och har ett fack där vattnet faller ner och där är det ett borrat hål som fungerar som bubbelfälla och efter skummaren är det en bubbelfälla igen och sedan returfacket, det finns 2 st osmosfack i sumpen med de använder inte jag utan har det som förvaring istället.Tekniken i akvariet:Tunze 6060 6000l/hTunze 6045 4500l/hResun 2000l/h som får cirkulera bakom stenenEheim 1260 2400l/h returpumpAquaCare 1000V skummareUVC 10WBelysning:Aqua Medic Aquasunlight NG 8x54w t5 (4st blå rör, 4st vita rör, ska dit 2 lila rör istället för vita)AquaMedic osmos med silikatfilterLevande:ca 50kg LS och några kilo i sumpen.Fisk:HepatusZebrasoma flavescensChrysiptera parasema3st Amphiprion clarkii3st chromis2st bangai kardinalerNemateleotris magnificaRäkor:Lysmata Amboinensis "Putsarräka"Lysmata Debelius "Eld räka"Städpatrull:15st turbosniglar4st EremiterSandsjöstjärnaOrmsjöstjärnaKoraller:2St Bubbeltipp (grön botten och rosa toppar)Pachyclavularia sp "Grön Stjärnpolyp"Pumpande XeniaSarcophyton2St Euphyllia (ca 9 huvuden)1St Caulastrea echinulata (8st huvud)Orangea knappar (ca 20-30st huvuden)En gul hjärnkorall (dåligt skick tyvärr)Favia helianthoides (tror jag)En bubbelkorall (vet ej namn)Ett par skivanemonerBlir att skaffa mer cirkulations pumpar och en ny skummare men det blir senare.Alla värden är bra i akvariet förutom nitraten och KH så använder KH buffer just nu.Nitraten hoppas jag lägger sig när algerna ger sig.Tillsätter korall kalcium lite då och då ska börja med balling snart med.Lite bilder då! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Mickius Postat 11 september 2011 Dela Postat 11 september 2011 Nice!---- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kladd3 Postat 11 september 2011 Dela Postat 11 september 2011 Ser bra ut men, måste ändå fråga hur du tycker att skummaren fungerar har en exakt likadan och tycker att jag för alldeles för vattnigt skum. Hur har du ställt in din ser att du har nån form av luftinställning som jag inte har. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 11 september 2011 Författare Dela Postat 11 september 2011 Skummaren fungerar men det finns mycket bättre. Jag har luftinställningen på max och vattenflödet 3/4 delar tar ett tag att få bra inställning men tycker den skummar ganska tjockt nu. Kan ta en bild på vattenflödesinställningenSent from my iPhone 4 using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 11 september 2011 Författare Dela Postat 11 september 2011 Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Mickius Postat 11 september 2011 Dela Postat 11 september 2011 (ändrat) Nått roligt köp inplanerat då?---- Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Ändrat 12 september 2011 av Mickius Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 12 september 2011 Författare Dela Postat 12 september 2011 Inte direkt, mer koraller, musslor, ny skummare;)Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 17 september 2011 Författare Dela Postat 17 september 2011 En liten uppdatering då!Har gjort 25liters vattenbyten nu varje vecka sen vi kom hem från semestern för att bekämpa algerna. Vi har även sänkt belysningen till 200W istället för 400W som vi vanligtvis har, så ska börja öka belysningen igen när algerna är borta.Cyano algerna börjar släppa nu och turbosniglarna fixar de andra algerna så snart ser det ut som vanligt igen.Har även bytt ut returpumpen till en annan tystare och rengjort skummarens pump så nu skummar den mycket bättre än innan iaf.Hittade även lite plexi i vårat RSM under skummaren så gjorde en miniatyr fragghylla av den, använde en liten magfloat så den går att flytta lite hur man vill. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chrille_B Postat 17 september 2011 Dela Postat 17 september 2011 ser riktigt fint ut adde-Tummen upp/Chrille Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 17 september 2011 Författare Dela Postat 17 september 2011 Tackar:)Slänger in en bild på kråkan med akvariet i bakgrunden Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 18 september 2011 Författare Dela Postat 18 september 2011 Då har man gjort ett 25liters vattenbyte idag. Har även metat cyano alger från sanden så nu är nästan allt borta och i samma veva plockade jag ur de döda turbosarna samt småsten som låg i sanden!Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 20 september 2011 Författare Dela Postat 20 september 2011 Glömde skriva att jag även använder Durso för att slippa skvalpet, ska skaffa en bit slang och sätta på en venil på slangen så man kan justera luften i durson Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 22 september 2011 Författare Dela Postat 22 september 2011 Har flyttat ner den lilla cirk.pumpen på 2000l/h till sumpen istället då uvc pumpen på 500l/h inte gjorde mycket nytta, vattnet såg ut att stå ganska så still i returfacket men nu blev det bättre.Flyttade ena euphyllian som nästan var död till fragghyllan och nu har det kommit 3 stycken små nya huvuden flyttade även knapparna dit med då de bara farde omkring annars. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 25 september 2011 Författare Dela Postat 25 september 2011 Bytt 25l vatten idag och all cyano har nu försvunnit från sanden:woooow:Så har börjat öka belysningen till full i 2h så ökar jag timmarna i efterhand .Bild med full belysning då! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 28 september 2011 Författare Dela Postat 28 september 2011 Igår inhandlades det en Kopparbandad pincett samt en euphyllia paradivisa som är lila i botten samt toppar!Har även plockat fram en kamera som iaf är bättre än den i iPhonen men fortfarande inte i klass med systemkamera + en duktig fotograf Hittade någon forma av rörmask skog bakom LS:en där de verkar trivas. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 29 september 2011 Dela Postat 29 september 2011 Trevligt tillskott med pincettfisken! Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 3 oktober 2011 Författare Dela Postat 3 oktober 2011 Tackar, mycket fin fisk och den gör sitt jobb mot glasrosorna, har inte upptäckt några nya så antar att han plockar dem fort, Har även börjat dosera vodka mot kiselalgerna och ser lite skillnad nu under 3 dagar. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 5 oktober 2011 Författare Dela Postat 5 oktober 2011 Hade tänk börja med balling, använder mig av Balling light och enligt deras hemsida ska det vara 2kg calcium chloride dihydrate på 4 liter vatten. Stämmer det? Enligt deras manual ska 50mg av ballingen höja 20mg kalcium i 500liter. Kan man dosera veckovis alt var 3de dag? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 5 oktober 2011 Författare Dela Postat 5 oktober 2011 400g ska det va på 1 liter vatten, läste om PDF:en så nu tror jag att jag har det rätt Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 9 oktober 2011 Författare Dela Postat 9 oktober 2011 Får bli en mobilbild från soffan:)Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan.mag Postat 11 oktober 2011 Dela Postat 11 oktober 2011 såg att du har en skummare av samma märke som jag, då jag har en vanlig luft pump som hjälper den att få med bubblor. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 11 oktober 2011 Författare Dela Postat 11 oktober 2011 Vad för typ av luftpump? Det var smart det ska jag se till att skaffa! Blev den bättre med det?Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan.mag Postat 11 oktober 2011 Dela Postat 11 oktober 2011 den förra ägaren hade en liten vanlig luft pump typ dennahttp://www.pwss.se/product.php?productid=3220&cat=0&page=1Då jag gillar bubblor kör jag med en som har dubbla slangar, utan luft pumpen tycker jag den skummar skrämmande dåligt, Johan Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 11 oktober 2011 Författare Dela Postat 11 oktober 2011 Tack för tipset! Blir att köpa en luftpump:)Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
addeanstad Postat 11 oktober 2011 Författare Dela Postat 11 oktober 2011 Kopplar du luftpumpen till en T-Korsning?Sent from my iPhone 4 using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg