Gå till innehåll

Deltec 390


addeanstad

Rekommenderade inlägg

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Har inte hunnit köpa en luftpump för att testa än men det ska bli!

Har även inhandlat lite nytt roligt :)

Grön Calustrea med 6 huvuden.

Euphyllia Paradivisa med 5 huvuden

Pocillopora Damicornis

Grön Zoanthus

Även en ny fisk!

Acanthurus Leucosternon (Vitbröstad Kirurg)

Kirurgen är tjock och fin och äter redan har inte sett skymten av prick men har UVC't på för säkerhetens skull.

Fick även med en Hepatus som är väldigt stor, såg inte ut att vara så stor men den får gå kvar i karet ett tag till den trycker mest ibland stenen och den har hittat 4 platser att gömma sig på.

Flyttade även över Carpet Anemonen till detta kar istället.

Flyttade även över en SPS från RSM'et någon som har ID på den (bild nr2)?

post-5769-14468923269775_thumb.jpg

post-5769-14468923267846_thumb.jpg

post-5769-14468923268116_thumb.jpg

post-5769-14468923268352_thumb.jpg

post-5769-14468923268551_thumb.jpg

post-5769-14468923268749_thumb.jpg

post-5769-14468923268945_thumb.jpg

post-5769-14468923269138_thumb.jpg

post-5769-14468923269345_thumb.jpg

post-5769-14468923269551_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering!

Karet flyter på bra nästan inga spår av kisel i sanden längre, har även skaffat en till cirk. pump på 5000l/h det är en SunSun pump och till min förvåning helt tyst och ett bra tryck i den. Förvånade mig väldigt mycket.

Så nu ska det nog räcka med cirkulation i akvariet iallafall har 15 500l/h i akvariet nu + det från returröret som är ganska mycket det med.

Har även skaffat två euphyllia paradivisa till, den ena med ca 10 huvuden och den andra med ca 16 huvuden. Den med 16 huvuden fick sättas vid det så kallade euphyllia havet :)

Har även fått lite gul svamp som får bo i sumpen.

Har även blivit av med den på tok förstora Hepatusen, den fick flytta till ett 1500+ liters kar.

post-5769-14468923341337_thumb.jpg

post-5769-14468923339687_thumb.jpg

post-5769-14468923339909_thumb.jpg

post-5769-14468923340149_thumb.jpg

post-5769-14468923340359_thumb.jpg

post-5769-1446892334058_thumb.jpg

post-5769-14468923340858_thumb.jpg

post-5769-14468923341111_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktade om den lilla tunze pumpen för att pumpa bakom revet istället.

Sanden bara yrde omkring annars och det blev jävligt bra att ha en pump bakom skulle nog vilja ha en på andra sidan med då överriningsboxen är ivägen för att det ska cirkulera på andra sidan bakom.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Länge sedan jag uppdaterade!

Allt växer och mår bra. Vår BTA har delat sig och tror att den ska dela sig igen. Har slutat helt med vodka. Använder bara Kol och fosfatremover samt tillsätter kalcium och jod. Gör 20liter VB varje vecka. Försöker hålla det så simpelt som möjligt. Det verkar fungera bra:)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

post-5769-14468923994324_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej AddeSer ju bra ut ditt kar, Den har Gula saken är det den lilla Carpet Anemonen?.Fick du nått svar ang dosering Fosfat samt kol, Fosfat vet jag inte jag kör med 2,0dl o byter efter 2mån, kol däremot så vid kontinuerlig användning så ska inte mer än 10-20 gram på 100l användas, jag använder 1dl o byter efter 2 mån.Lycka till med den lilla Cuben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Jo den gul/gröna saken är min Carpet anemon! Den är ännu större nu än på den bilden men den har vandrat in i revet så går inte att ta någon bild på den!

Doserar precis som du beskriver hittade i någon tråd hur mycket det skulle vara!

Tack så mycket! Ska införskaffa lite saker och hoppas kinna starta upp den snart!

Snyggt kar du hade med.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har precis inhandlat ett liknande akvarium,ett Deltec 320.Men jag är lite konfunderad över belysningen. Jag fick med lösa T5 rör i plastskal med reflektorer som ligger i flensar direkt ovan vattnet. Jag skulle nog vilja ha en annan typ av belysningsarmatur Var har ni köpt erat kar? Och var köper man original filter material till sump och i avrinningsfacket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan! Jag använder mig av en AquaSunlight 8x54w som är helt perfekt för detta akvarium! Passar jättebra över. Jag använder mig inte av något filtermaterial i min sump men skulle nog kanske kunna finnas på någon tysk web-shop alt deltecs hemsida kanske. Tror en ramp på kanske 8x39W skulle fungera för ditt deltec?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha,inget i sumpen..Jag tänkte köpa 12 eller 24 liter biobollar från Flodströms och lägga i. Lyset får anstå tills jag använt upp de rör som sitter i och de nya som jag fick med. Himla fint akvarium är det hur som helst. just nu är det bara lite yes o vatten i karet.Men det ska bli ändring på det! I morr´n är det lördag o jag ska till Lerum o handla grov bottensubstrat.o inget annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Tänkte uppdater vad som hänt med karet den sista tiden. Allt flyter på 1 anemon från början har blivit 6 stycken.

Carpet anemonen har flyttat in till revet istället och syns inte mer än något grönt lysande bland stenarna. Den verkar trivas där och det är väl bra. Tråkigt bara att man inte ser den.

Har även köpt en ny mjuk korall (Cladiella) och en stor och fin Mandarin (S. Splendidus) samt en Pepparmintsräka.

Väntade länge med att skaffa en mandarin pga att jag ville vara säker på att det finns kryp i stenen. Och nu har det snart gått 1 år i detta kar och ytligare 5 månader från det förra så nu finns det gott om käk. Den äter även av frysmaten. Blev förvånad att mandarinen är framme så mycket som jag hade hoppats på. Den visar sig i princip hela tiden blåljuset är på och det är 9h om dygnet :)!

Clownerna forstätter att lägga rom. De lägger ny rom ca 1 gång i veckan och jag tror de andra fiskarna gillar det då jag antar att det blir fiskmat.

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

post-5769-14468925503074_thumb.jpg

post-5769-14468925503289_thumb.jpg

post-5769-14468925503531_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tänkte uppdatera vad som hänt den sista tiden!

Allt verkar flyta på som det ska!

Har precis fått hem den nya skummaren köpte en Bubble Magus NAC66A av Laggeman och det var f*n precis så att den fick plats under akvariet i sumpen. det är ca 10cm kvar tills den skulle nuddat akvariet och det är ca 5mm med plats bredvid glasväggarna. Med lite meck och svordomar så sitter den på plats och skummar :)

Det problemet jag har nu är att den ena pumpens luftintag låter som en kaffekokare så suger upp det sista vattnet typ, och det blir ingen fart alls på vattnet i skummaren men om jag stryper luftflödet skummar den hur bra som helst på bara en pump medans den andra bara pumpar vatten och ingen luft. Laggeman kanske vet varför den låter som den gör det verkar nästan som den suger in lite vatten i luftröret men slangen är tät. När jag vände på den pumpen så luftintaget sitter uppåt i en balja så låter den inget alls. Men det lustiga är att den andra pumpen inte låter som en kaffekokare trots att den är upp-och-ner.

Jag måste ha pumparna nedåt då den annars inte kan pumpa in vatten pga. den låga vattennivån jag har i sumpen.

Hoppas ni förstår vad jag menar :P

Så nu går skummaren på 2 pumpar men bara ett luftintag men det verkar gå ganska så bra endå :) men vore ju bättre om allt fungerar som det ska hehe:)

Den förra skummaren jag hade låter väldigt mycket som skummade knappt någonting så den här skummaren kommer att få jobba järnet nu!

Har även skaffat en ny Kopparbandad Pincett då jag tycker att det är en otroligt fin fisk och glasrosorna började bli för många igen efter att den andra lämnade in livet för någon månad sedan.

Skaffade även en till läderkorall som aldrig verkar vilja sitta kvar där jag fäster den så råkade dra ett gummiband för hårt så det är nu 3 delar av den och ingen vill stanna på sin plats, suck.

Köpte även en Dvärgkejsare Centropyge Bispinosa som är mycket fin i färgen :)

Skaffade att AquaPink lysrör med då jag ville ha en snyggare färg när blåbelysningen är på och jävlar så nöjd jag blev! Funderar på att köpa ett till! Tycker att 4 vita rör i rampen ger ett för gult ljus och därför vill jag skaffa ett till AquaPink rör då får jag 4 blå, 2 vita, och 2 rosa/lila lysrör och tror det blir ett behagligare ljus! (Hoppas jag på iaf)

Bilder på Pincetten, en jäkla stor turbo, Euphyllia hav samt en helbild med mysbelysning (suddig).

Bild på Kejsaren får vänta då det är grumligt i akvariet just nu!

post-5769-14468925736784_thumb.jpg

post-5769-14468925735897_thumb.jpg

post-5769-14468925736119_thumb.jpg

post-5769-14468925736339_thumb.jpg

post-5769-14468925736551_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har lyckats fixa skummaren så att den fungerar som den ska med båda pumparna:)!

Funderar även på att köpa ett nytt lysrör till, antingen ett rosa/lila eller ett blått till.

Just nu har jag:

1 blå + 1 rosa på timer "1"

2 blå på timer "2"

3 vita + 1 blå på timer "3"

Och istället skulle det bli

1 blå + 1 rosa på timer "1"

1 blå + 1 rosa eller blå på timer "2"

2 vita + 2 blå på timer "3"

Men funderar på om det skulle bli för rosa om man har timer "1" och "2" på samtidigt. Någon som har erfarenhet av att ha 2 rosa + 2 blå rör på samtidigt?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...