Gå till innehåll

Nybörjarhjälp om kar


Ang3r

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har haft en j*vla massa sötvattens akvarium och tycker det är dags att prova något nytt, ta nästa steg. Då undrar jag vilket är smartast, att gå och köpa ett nanokar? eller att köpa ett begagnat/nytt sötvattenskar och bygga om det. Jag vill inte gå och köpa ett 300l saltvattensakvarium i butik av den anledningen att det kostar för mycket på en och samma gång. "bygger" jag då om ett sötvattenskar kan jag köpa en skummare denna månaden, lyströr nästa månad och lite sten då och då. Ni förstår hur jag menar?

Sen undrar jag om det inte är enklare att starta ett lite större kar än ett litet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som inom de flesta akvaristiska äventyr är det enklare med större. Nano kan vara lite kämpigt om man är ny på området. Jag skulle råda dig till att kika lite på köp/sälj här, alternativt sätta ut en annons. Man kan få mycket bra saker, t.o.m ett komplett kar för en billig peng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört ett 45 liters i typ 2 år nu och kan bara hålla med Maglofster, större är bättre.

Med nano har man helst ingen skummare utan man måte byta vatten istället, vilket är smidigt kan tyckas, men, det blir ofta stora variationer i vattenvärden och det gillas inte av stenkoraller. (Du kommer med all säkerhet skaffa såna efter ett tag). Och det räcker att man tvättat händerna med mykcet tvål och glömmer bort sig o ner med handen i karet o flytta en korall som rasat o vips så har du massa fina ämnen i vattnet :) (lite överdrivet men lite så är det)

En annan nackdel är att det finns ytterst få fiskar som vill bo i ett litet nano.

Jag skulle kollat på ett beggat RSM 130 om jag vore dig. Över 100 liter vill man komma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...