Gå till innehåll

Samma sortiment


Guest Butchi

Rekommenderade inlägg

Tjena. Tänkte skriva om en grej somm jag själv aldrig har sett någon annan ta upp.

Det gäller utbudet av fisk, handlare och grossister.

Det jag har märkt är att när man vill köpa fisk så antingen har alla handlare inne fullt eller inget. Alla får också hem samtidigt. Dom säger att dom besyäller från Idonesien och England och diverse andra ställen men faktum är att säkert 90% av alla handlare tar från samma grossister, det blir också följden att handlarna får in exakt samma fiskar samtidigt, tråkigt.

Man kan ju lägga in en beställning av en speciell fisk och dom tar tel nr men det är aldrig någon som ringer upp en, (2 st i Malmö 1 st i Halmstad).

Handlarna får in lister på vad grossisterna har för närvarande men jag vet att det inte är svårt att lyfta telefonen och fråga om det finns just den speciella fisken inne fasten den inte är med på listan.

Handlarna säger alltid till en hör av dig om någon vecka, då får vi in en sändning. Men va f...n, om jag behöver ett nytt avgassystem till min Volvo hur hade man reagerat om man fått ett sådant svar? Där hade man stått säkert i frera veckor utan att få hem något, - nä, du vi fick bara hem till SAAB och SEAT, du får hålla tummarna om 2 veckor till!!?

Jag vet att det finns fler än jag som har råkat ut för detta fenomen.

Vill också säga att jag vet att det är levande djur man håller på med så det är svårare att ha en leverans säkerhet och att vissa tycker det är djurplågeri men det är inte vad saken gäller. Saken är den att man ska hålla vad man lovar (handlarna) och att man ska behandla stamkunderna väl fasten dom ibland är lite kräsna.

Mvh Butchi...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är nog precis som du säger,att dom flesta handlare

köper från samma ställen,det blir ungefärsom dagens rätt på lunchhaken

i mindre städer, har en kåldolmar på tisdag,så kan man ge sig f-n på

att dom andra fyra också har det.smiley2.gif.

Men vad jag tycker är ännu tråkigare (och fegare) är handlarna som

satsar på "säkra kort" hela tiden,dvs samma fiskar som förra sändningen.

Om jag redan har fem hepatus och två flavesens i min burk,så är väl

sannolikheten att jag köper 5 hepatus och 2 flav. till, ganska

liten-eller?

Men som tur är,så finns det handlare i Sthlms området som har lite mer fantasi,vilket jag är hemskt glad för!

jag vet inte riktigt hur läget är söderöver,jag har förstått att det

pendlas en del till vårt frejdliga grannland,men beror det bara

på priser - eller är

utbudet som ölen,bättre på andra sidan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Korallfisken i Linköping plockade i december in en del via andra kanaler än de ordinarie, det blev en smula dyrare men klart roligare utbud. Flera dvärgkejsare jag aldrig sett och en hel del rariteter som tex Ctenochaetus hawaiiensis!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena. Tänkte skriva om en grej somm jag själv aldrig har sett någon annan ta upp.

Det gäller utbudet av fisk, handlare och grossister.

Man kan ju lägga in en beställning av en speciell fisk och dom tar tel nr men det är aldrig någon som ringer upp en, (2 st i Malmö 1 st i Halmstad).

Handlarna får in lister på vad grossisterna har för närvarande men jag vet att det inte är svårt att lyfta telefonen och fråga om det finns just den speciella fisken inne fasten den inte är med på listan.

Handlarna säger alltid till en hör av dig om någon vecka, då får vi in en sändning. Men va f...n, om jag behöver ett nytt avgassystem till min Volvo hur hade man reagerat om man fått ett sådant svar? Där hade man stått säkert i frera veckor utan att få hem något, - nä, du vi fick bara hem till SAAB och SEAT, du får hålla tummarna om 2 veckor till!!?

Jag vet att det finns fler än jag som har råkat ut för detta fenomen.

Vill också säga att jag vet att det är levande djur man håller på med så det är svårare att ha en leverans säkerhet och att vissa tycker det är djurplågeri men det är inte vad saken gäller. Saken är den att man ska hålla vad man lovar (handlarna) och att man ska behandla stamkunderna väl fasten dom ibland är lite kräsna.

Mvh Butchi...

Hade konkurransen i södra Sverige varit tuffare hade de nog ringt dig gällande fisken, det kan jag nog lova ....så länga vissa delar av skåne och vissa butiker nästan är ensamma ...varför måste de ringa ...man hamnar ju där i allafall ....smiley18.gif

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...