Gå till innehåll

grässlin rondomatic 400 (problem med inställningar)


Sunny

Rekommenderade inlägg

post-2018-14468922837335_thumb.jpg

Måste medge att man inte är världens mest teknik kunnige när man postar ett ämne som denna.

Men jag blir inte riktigt klok på min Grässlein Automat matare. Är det någon som vet hur man ställer in den så att den börjar mata ?

Om jag förstått det rätt så sätter man i dom gråa plastpiggarna vid den tiden där man vill att mataren ska mata och man måste ha minst två timmars glapp mellan matningarna.

Innan det ska man ha kalibrerat tiden och sen ska det bara vara att tuta o köra, men de gråafacken där fodret ligger i rör inte på sig utan endast timern i mitten ?

Så jag får heltenkelt inte Foderautomaten att fungera

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en liten vit markering, med ett streck på, snurrar den?

Löper dom gråa fint runt om du snurrar dom med fingret?

Jag antar att dom grå piggarna är ordentligt ned tryckta.

Jag tog isär min och gjorde rent.

Det började ju bra med att jag tappade delen som håller i kugghjulen på bordet.

Tog runt 3 timmar att få ihop.

http://www.ladda-upp.com/bilder/57567/rondo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte vilken vit markering du menar, här är en bild på min iallfall...

men delen där siffrorna står den delen snurrar iallfall, samt att dem grå också snurrar om jag snurrar på demm ed fingret, japp piggarna ska vara nedtrycka så gott det går.

Vet inte riktigt vad det är som inte fungerar, man hör den klicka med jämna mellanrum och adaptern ljummen så man vet att den får strömm och lyssnar man noga på timern så har man något därinne som att allt skulle vara i sin ordning.

Hur kommer det sig att du tog isär din, hade du liknande problem ?

post-2018-14468922837507_thumb.jpg

Mvh

Sunny

Ändrat av Sunny
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser den vita markeringen på den översta bilden till vänster vid klockan.

Min knastrade lite och jag hade köpt den begagnad, den strulade lite i början. Där av att jag gjorde rent den.

Här nu en sprängskiss över den, så det kommer att hjälpa nästa gång jag tar i sär den.

Prova att bara ha två piggar i och ställ den första om typ 4 timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag minns rätt så står det något i instruktionen om att första matningstillfället kan missas när man startar upp den, så ha tålamod ;)

Har också för mig att det är angivet att det max funkar med tre tillfällen per dygn, iofs har jag inte testat med fler så jag vet inte om det stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah ok förstår vilken du menar, men som du ser så finns ingen sådan på min.

Vore konstigt om jag skulle behöva göra rent min, den är helt ny.

Tycker,den gör ljud ifrån sig med jämnamellanrum fast den rör inte på sig, ska prova ha i bara två piggar och ha första matningen om ca 4a timmar, får se om det funkar då...

Tack för att du tar dig tid att hjälpa Jonas, man blir lite frustrerad när saker o ting inte fungerar eller är beskrivet så luddigt.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag minns rätt så står det något i instruktionen om att första matningstillfället kan missas när man startar upp den, så ha tålamod ;)

Har också för mig att det är angivet att det max funkar med tre tillfällen per dygn, iofs har jag inte testat med fler så jag vet inte om det stämmer.

Du har rätt, läste det med, fast nu har jag nog väntat ca 48 timmar, tyckte det fick räcka, men ska prova igen.

Jag hade bara i tre piggar i början och la in alla fem på bilden för att jag inte skulle tappa bort dem.

Provar två piggar nu för att se om det funkar.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Klockan i mitten ska gå runt vill jag minnas.

Klickljud hörs lite då och då.

Dock kan den av någon märklig anledning hoppa över den första matningen eller om det tom var det första dygnet.

Var ett tag sedan jag körde en sådan.

Låt den gå ett dygn och kolla sen.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...