Gå till innehåll

Placering av tanken, mm


Hiper

Rekommenderade inlägg

Hej.

Även om detta är mitt första inlägg, så har jag häckat här på forumet ett tag nu. Försökt att förkovra mig så gott det går. Efter flytt till en större bostad, så skall ett akvarium sjösättas. Jag höll på en del med ciklider för typ 25 år sedan. Så jag skall återuppta en gammal hobby så att säga. Planerna har gått från ett 150 liters sötvatten, vidare till ett 58 l clown hotell. Men nu verkar det om det blir ett aquael reefmax 105, alternativt ett RSM 130D.

Uppstarts fasen är viktig har jag förstått, och att man inte skall vara för ivrig med belysningen. Nu till fråga nr 1. hur känsligt är det med dagsljuset i rummet? Jag tänkte ha det mitt vardagsrum, där är persiennerna nere för det mest, men vinklade så de släpper lite ljus. Planen är att upstarten sker i nov - dec, då det är lite mörkare ute. Är detta ok tror ni, eller skall man ha ett bäcksvart rum för att slippa oönskade alger?

Fråga nummer 2. Har sökt förtvivlat efter någon butik när man kan känna och klämma ett reefmax och ett RSM?

Jag tackar alla för ett mycket intressant forum.

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga 1. Går bra med viss solljus in i akvariet, till skillnad från sötvattenskar belyser vi ju burkarna rätt rejält. Dock så tror jag att man helst får in kvällssol i akvariet så att belysningstiden inte blir för lång, om man nu har belysningen av karet på eftermiddagen/kväll. Gällande solljus och belysning under start så beror detta på vilken typ av levande sten du skall köra med. Död sten, inget ljus. Kurerad sten, måttligt ljus (beror på om man vill att eventuella korallfragment ska överleva eller inte. Inkörd sten, ljus direkt.

Fråga 2. Vet ej några affärer, men har hört att man snabbt vill modifiera sin helhetslösning då ljus och filtrering oftast brister en aning om man vill köra lite häftigare koraller mm.

eller vad säger ni?

Ändrat av Bläckfisken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren. Det kommer väl mer frågor kan jag tänka mig. Jo kungälv ligger vid götet :) Och det lär väl bli Herkules Zoo som man besöker en del när det är igång. Men de har inte så många akvarium uppställda.

Ha det gott alla :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG och en riktigt trevlig hobby.

Vet inte om butikerna i krokarna har dessa kar hemma, kan vara si och så ibland.

Det bästa är om du kollar upp medlemmar i stan som har, då ser man karen i full action.

Peta iväg ett PM till dom och se om du kan besöka.

Lasse här på guiden har ett rsm igång vill jag minnas, bor i Bohus.

Butiker som finns i krokarna:

Herkules som du sagt.

BioTed i Kungsbacka

Marinakvariet i Mölndal.

Ciklidhuset i Lerum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

BioTed har (iaf i lördags) ett RSM 250 igång och ett tomt RSM 130 bredvid om du vill "klämma" lite på grejjerna.

Mvh

/F

Coolt, det är det jag vill. Klämma alltså :) Jag vill få en känsla för hur stort det är, och byggkvaliteten. Jag har en katt modell liten flodhäst, som förmodligen vill undersöka akvariet när det är på plats. Det är bra om locket klarar att promenerar upp där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...