Gå till innehåll

Någon städare som tar bort detta bruna?


alf__

Rekommenderade inlägg

Hallå!

Börjar få lite missfärgning på mitt grus (Det var väl att vänta när man köper sockervitt iof!);)

Det ser inte riktigt ut som alger, utan mer kanske något smuts som kommer från LS'en. För det är mest koncentrerat mellan dem, och det ser ut som det "färgar" av sig på gruskornen.

Finns det något djur som gör gruset lite finare igen? Jag har två turbosar i, men de är mest intresserad av LSen.

Vet inte hur tydligen bilden är, för man ser inte så mycket utav den finkorniga missfärgningen, men någon här har säkert koll!

post-6135-14468922840386_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, LS:en stökar till en del i början när alla djuren rensar sina gångar och gör stenen beboelig igen.. därför kan man ibland rekommendera att inte ta i sanden fören efter några veckor med LS så suger man bort skiten innan man tar i sanden.

Många skulle nog rekommendera en Valenciennea puellaris eller liknande sandvändande goby, och de är väldigt effektiva på att böka runt i sanden, för effektiva för min smak då de äter upp mikrofaunan i sanden samtidigt, men är man inte intresserad av den så är det ett alternativ, jag slår själv ett slag för Nassarius snäkor som drar runt i (under) sanden och äter matrester samtidigt som de rör runt i sanden, de ska inte äta levande djur och är därför mild mot microfaunan som lever i sanden. Tänk på att det behöver finnas nån slags kant på karet med nassarius, då de annars förr eller senare kommer att ta sig över kanten på karet och ramla ner utanför och sannolikt dö om man inte hittar dem inom nån timme. I ett kar som det där skulle det säkert passa med 10-15 nassarius av normal modell för att rensa sanden ordentligt... Och dom bjuder på en show när det är matdags, överallt, från ingenstans dyker det upp små ubåtar med snabel och börjar snabla efter mat, mycket trevligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite nyfiken på vad det är för sand du lagt i, typ märke material osv tycker det ser ut som kristaller(nästan som socker som du beskriver och den ser oftast ut så om det är ämnat för sötvatten) men jag kan ha fel o därav min nyfikenhet :)

Som Jani skriver så finns det olika sanvändare, jag kan också rekomendera olika slags små eremiter sånna som inte blir så stora finns två tre olika arter.

Annars tycker jag själv att sjögurkor av olika slag är bra för att äta skit ur sanden samd en sandvändande sjöstjärna.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, LS:en stökar till en del i början när alla djuren rensar sina gångar och gör stenen beboelig igen.. därför kan man ibland rekommendera att inte ta i sanden fören efter några veckor med LS så suger man bort skiten innan man tar i sanden.

Många skulle nog rekommendera en Valenciennea puellaris eller liknande sandvändande goby, och de är väldigt effektiva på att böka runt i sanden, för effektiva för min smak då de äter upp mikrofaunan i sanden samtidigt, men är man inte intresserad av den så är det ett alternativ, jag slår själv ett slag för Nassarius snäkor som drar runt i (under) sanden och äter matrester samtidigt som de rör runt i sanden, de ska inte äta levande djur och är därför mild mot microfaunan som lever i sanden. Tänk på att det behöver finnas nån slags kant på karet med nassarius, då de annars förr eller senare kommer att ta sig över kanten på karet och ramla ner utanför och sannolikt dö om man inte hittar dem inom nån timme. I ett kar som det där skulle det säkert passa med 10-15 nassarius av normal modell för att rensa sanden ordentligt... Och dom bjuder på en show när det är matdags, överallt, från ingenstans dyker det upp små ubåtar med snabel och börjar snabla efter mat, mycket trevligt :)

Där är du ju! Min kompass i saltdjungeln! ;)

Jag tror att det jag ser (som inte syns särskilt bra på bilden) är någon slags brun alg? För om jag verkligen koncentrerar mig på sandnivån så kan man se små hårstrån sticka upp från sandkornen. Och de byggs på lite för var dag. Dock av någon lustig anledning är det nästan enbart koncentrerat mellan stenarna, i mitten av karet! Funderar på om det kan vara för att det helt enkelt är dålig cirkulation på vattnet mellan stenarna? Eller står en alg-explosion för min dörr? :o

Jag har två stycken turbo-sniglar i nu. De är till synes ganska effektiva att ta hand om stenarna, men tämligen ointresserad utav sanden!

Tyvärr är karet helt kantlöst. :/ då lär det väl var akört med ditt tips där antar jag?

Fick du mitt PM föresten?

Jag är lite nyfiken på vad det är för sand du lagt i, typ märke material osv tycker det ser ut som kristaller(nästan som socker som du beskriver och den ser oftast ut så om det är ämnat för sötvatten) men jag kan ha fel o därav min nyfikenhet :)

Som Jani skriver så finns det olika sanvändare, jag kan också rekomendera olika slags små eremiter sånna som inte blir så stora finns två tre olika arter.

Annars tycker jag själv att sjögurkor av olika slag är bra för att äta skit ur sanden samd en sandvändande sjöstjärna.

Mvh

Sunny

Hallå Sunny!

Hörredu, sanden är verkligen inget märkvärdigt, och det kanske är helt fel i att ha i sådant i ett sånthär kar. Det är grus för akvarium. Säkerligen ämnat för sötvatten. Jag tänkte att det ser ju exotiskt ut, iaf ett par veckor in i driften! ;)

Hoppas dock att det inte ställer till något extra problem för mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att det är kvarts-sand då och har för mig att kvarts ska vara = silikat så därifrån kan du nog få en hel del brunalger. Men jag har ingen erfarenhet av detta själv jag tror inte heller att sanden blir lika biologiskt aktiv och har nog svårt att binda fauna vilket skulle resultera mer skit på den.Men som sagt jag vet inte vad det är för sand, men sötvattens sand brukar inte funka bra rent generellt till saltvatten så det kan vara värt att fundera på.

Kika på denna tråd där står det lite bättre beskrivet. Men detta är ifall din sand skulle vara sådan sand, vilket vi inte vet än ;)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?22797-M%E5ste-man-ha-korall-sand&highlight=sand+kvarts

Hoppas det inte blev för luddigt, det är sov dags snart ;)

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att det är kvarts-sand då och har för mig att kvarts ska vara = silikat så därifrån kan du nog få en hel del brunalger. Men jag har ingen erfarenhet av detta själv jag tror inte heller att sanden blir lika biologiskt aktiv och har nog svårt att binda fauna vilket skulle resultera mer skit på den.Men som sagt jag vet inte vad det är för sand, men sötvattens sand brukar inte funka bra rent generellt till saltvatten så det kan vara värt att fundera på.

Kika på denna tråd där står det lite bättre beskrivet. Men detta är ifall din sand skulle vara sådan sand, vilket vi inte vet än ;)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?22797-M%E5ste-man-ha-korall-sand&highlight=sand+kvarts

Hoppas det inte blev för luddigt, det är sov dags snart ;)

Mvh

Sunny

Hallå! Väldigt tacksam för ditt utförliga svar! (Vem har inte suttit för sent på forumen? ;))

Då är det nog bäst att försöka byta sanden i det närmaste. Det bästa tycker jag vore om man kunde suga ut den med en vanlig hävertsugare. Det borde väl gå om man tar det i portioner? Vill helst inte hålla på att gräva.

Men antar att clownerna måste ut i en balja medan jag lägger i den nya sanden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hade nog nästan rekomenderat dig det, levande sand eller argonit sand fungerar lite som levande sten och finns massa djur och annat som trivs i den och det finns många trevliga fördeler utöver det estetiska :)

Absolut så kan du göra,när man gräver blir det oftast bara mjölkigt och svårt att se.. du ska inte behöva ta ut clownerna när du häller i den nya sanden,däremot kan det vara bra om du tänker igenom hur du ska lägga ner den, jag brukar använda mig av ett rör när jag häller ner sanden så att det hamnar direkt på botten och där jag vill.. eller så lägger jag ner hela påsen och skär upp den i akvariet när det ligger på botten och sprider ut det därifrån. dessa två metoder har funkar fint för mig och inte stressat djuren. annars kan du lägga i den nya sanden i portioner också :)

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hade nog nästan rekomenderat dig det, levande sand eller argonit sand fungerar lite som levande sten och finns massa djur och annat som trivs i den och det finns många trevliga fördeler utöver det estetiska :)

Absolut så kan du göra,när man gräver blir det oftast bara mjölkigt och svårt att se.. du ska inte behöva ta ut clownerna när du häller i den nya sanden,däremot kan det vara bra om du tänker igenom hur du ska lägga ner den, jag brukar använda mig av ett rör när jag häller ner sanden så att det hamnar direkt på botten och där jag vill.. eller så lägger jag ner hela påsen och skär upp den i akvariet när det ligger på botten och sprider ut det därifrån. dessa två metoder har funkar fint för mig och inte stressat djuren. annars kan du lägga i den nya sanden i portioner också :)

Mvh

Sunny

Det är mycket bra tips du kommer med! Ett rör låter som det smarta alternativet! Kan tänka mig att det isolerar lite av det som ryker omkring med. Vet inte om clownerna simmar så bra i rent grus! haha ;)

Hur länge har karet gått?

Om du väntar lite och skaffar en städpatrull kanske det löser sej med din sand ändå ifall du nu vill ha den sanden kan ju vara lite fräckt.

kalmarakvarieaffär har städpatrull inne tror jag.

Jag har endast två stycken turbo-sniglar i där nu. Men de koncentrerar sig enbart till stenarna!

Karet har gått cirkus 3 veckor med LS nu.

Jag vill ju gärna ha den sanden, dock så förstår jag ju att det troligen inte går att hålla den sådär vit och crisp som den en gång va? Det är lite synd, för det var riktigt riktigt fint!

Sanden är köpt hos dem, och han sa att den var salt-säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden går klart o hålla vit o fin med sandvändare och fosfatremover.

3veckor är kort tid det blir "alltid" brunalger i början kvittar vilken sand du har.

jag skulle ha is i magen och om det blir för jäkla mycket så du inte ens kan röra bort det själv så kanske du får ta ur den o byta fast den nya du slänger i kommer garanterat oxå bli lite brun i början.

Hur stort är karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden går klart o hålla vit o fin med sandvändare och fosfatremover.

3veckor är kort tid det blir "alltid" brunalger i början kvittar vilken sand du har.

jag skulle ha is i magen och om det blir för jäkla mycket så du inte ens kan röra bort det själv så kanske du får ta ur den o byta fast den nya du slänger i kommer garanterat oxå bli lite brun i början.

Hur stort är karet?

Tack för din hjälp!

Jag avvaktar lite helt enkelt! :) ska jag röra runt lite i sanden för att få de att dölja lite, eller ska jag bara låta de vara? Hur många veckor ska man våga låta de gå?

Det är 167 liter! Inte så stort så det är ganska hanterbart att få ur sanden om det skulle behövas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tillsätter remover och städpatrull borde du få bukt med problemet på några veckor.

167L är ju inte så bökigt o röra runt i gruset var 3dje dag tills allt är ok. En annan har ju 1125L så då är det lite bökigare ;)

Om du tappar suget ta ur gruset då o gör rent det noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja ditt är det lite värre med! "Gör ett 20% vattenbyte. Jo hej du! ;)"

Tack så mycket för ditt tips, ska def röra runt lite hos clownerna i eftermiddag.

Vad skulle du rekommendera för städpatrull?

Helst någon som äter maskar också haha! ;) är livrädd för dem efter att ha sett diverse monster här på forumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...