Gå till innehåll

ljus till 450l akvarium


falken1337

Rekommenderade inlägg

Åtta lysrör får du aldrig plats med på 45 cm, inte om du ska ha reflektorer med, och det tror jag allt att du vill, annars förlorar du stora mängder av ljuset (närmare hälften).

Med god vilja och "rätt" reflektor kan det möjligen gå att klämma in sex rör.

Som föregående talare säger så har det att göra med vad du vill ha för koraller, och vars du vill ha dom.

Vill du ha ordentligt genomslag i ljuset, och kunna odla ljuskrävande koraller även på längre ner, så är det metallhalogen (minst 2x250W, troligen 3x med tanke på akvariets längd) eller LED (några 30W med linser, några utan, några 10W etc, kolla på Lasses hemmabyggen så får du bra inspiration, eller titta på Maxspect 170/230W).

Vill du kunna odla ljuskrävande koraller högre upp (övre halvan/tredjedelen) och lite mindre ljuskrävande längre ner, så klarar du dig nog på 5-6x54W T5 eller 2-3x150W metallhalogen + 2x54W T5.

Synd med de udda måtten på karet (längden är nog precis för kort för 80W T5, och bredden gör att det blir svårt att få plats med tillräckligt mycket ljus för att få bra ljus i hela akvariet i höjdled), men jag kan tänka mig att det blir maffigt när det är inrett och klart.

Min rekommendation blir nog faktiskt LED. Det kostar en slant att starta upp, men det har lägre driftkostnader i och med större livslängd (det brukar talas om 3-5 år i livslängd på LED jämfört med 8-12 månader på T5/metallhalogen), och man slipper en hel del värme.

Som exempel: mitt kar är 58 cm högt, och jag har 4x54W T5 med Bresslein måsvingereflektorer (dom är ganska breda, karet är 55 cm brett, och jag skulle med lite våld få plats med 6 stycken, men dom gör underverk med ljuset).

Jag har en del Acropora och Seriatopora mm någon decimeter från botten. Visst växer det, men det växer låååångsamt jämfört med andra kloner av samma koraller som sitter en decimeter från ytan.

Du har 20 cm till att tänka på. Låt säg att du har motsvarande belysning som min, så kan du naturligtvis ha Acropora och andra sps även i karets undre halva, men färgerna lär bli lite trista, och tillväxten knappt märkbar, däremot borde en del lps som Euphyllia och Trachyphyllia trivas helt ok där nere. Kanske inte heller med optimal tillväxt, men dom "klarar sig".

Sätter 2x230W Maxspect LED över akvariet så borde du kunna ha det mesta ungefär där du vill med helt ok tillväxt och färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniskt sett, ja. Det kommer vara jätteljust. Problemet är bara att ljuset inte innehåller rätt våglängder för att korallerna ska kunna använda det till fotosyntes, så för korallernas del kommer det vara väldigt mörkt.

Med andra ord; det vore att slänga pengarna i sjön. Skickar ett PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...