Gå till innehåll

Vad är viktigaste, vattenflödet eller luftflödet?


Richme

Rekommenderade inlägg

Tror det är svårt att förlita sig på uppgifterna från (i alla fall vissa) tillverkare, finns skummare på marknaden med extremt optimistiska specar och likväl som det finns seriöst specade diton.

Luftmängden är det man närmast förknippar med kapacitet, men det faller ju om det inte finns nåt flöde :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag tillhör det fåtalet som är övertygad att skummarnas förtjänst framförallt är till utluftning av bildad ammoniak (och annat gasutbyte) skule jag nog säga att bägge delarna är viktiga.

MVH Lasse

Om man då hårddrar ditt uttalande, skulle man isåfall kunna ha ett plast rör och sätta in i den en "sockerbit" kopplad till en kraftig luftpump. Allt för ngr hundra istället för en "avancerad" skummare för ibland flera tusen...?

Allt sk-t som man tömmer dagligen, stundligen, skulle isåfall vara kvar i karet utan problem?

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är svårt att förlita sig på uppgifterna från (i alla fall vissa) tillverkare, finns skummare på marknaden med extremt optimistiska specar och likväl som det finns seriöst specade diton.

Luftmängden är det man närmast förknippar med kapacitet, men det faller ju om det inte finns nåt flöde :)

Precis vad jag också märkt.....

Så man köper "grisen i säcken" tycker man det bubblar utav f-n är allt ok...

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Facit blir i skummarkoppen.....en brunsvart välling-liknande substans som får barnblöjor att lukta nyponros, är ett kvitto på att man tog rätt säck :)

den sörjan får man i vilket fall som helst, med en mindre skummare tar det kanske 5 dagar, med en större 3 dagar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man då hårddrar ditt uttalande, skulle man isåfall kunna ha ett plast rör och sätta in i den en "sockerbit" kopplad till en kraftig luftpump. Allt för ngr hundra istället för en "avancerad" skummare för ibland flera tusen...?

Allt sk-t som man tömmer dagligen, stundligen, skulle isåfall vara kvar i karet utan problem?

Richard

Eller så tar man plaströret (ca 1 - 1,5 m långt). Sätter ett galler i botten - lyfter upp röret så det sluta över ytan i sumpen - fyller röret med biobollar eller något annat plastmaterial - sätter en kraftig pump på 5 -10 kubik i timmen och pumpar upp i överdelen av röret och släpper vattnet rakt ner där. Vill man sedan förstärka det hela så ser man till att man får en luftström att gå nerifrån och upp i röret. Då får man en luftning som heter duga och det kvävet som blir över tar bakterierna hand om. Sedan om man vill odla bakterier i en skummarkopp så kan man göra det också - så blir Leffe glad :) (Leffe - alias Greger)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om man inte vill att akvariet ska se ut som professor Balthazars labb köper man en schysst skummare och ställer i sumpen ;)

Downdraft-meckandet var väl poppis i USA för 5-10år sedan, men det verkar ha somnat om igen - det borde Lasse också göra :)

Jag håller med Lasse om skummarens "vädrande" egenskaper, men det är ju en positiv bi-effekt - vill man ha låga näringsvärden för SPS koraller eller högre belstningskapacitet utan för mycket krångel, tycker jag att skummaren är självklar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det Lasse beskriver är väl mer ett "Wet-Dry" filter, lever kvar i usa samt hos flera tillverkare men det är på fallrepet.

Tydligen bra för biologisk nedbrytning men motståndarna hävdar problem om man inte har övervakning/sköter om det(brukar väl gälla det mest i hobbyn?).

Frågan är om det inte blir lite overkill om man inte har en högbelastad burk(FO tex)...

Åter till topic, jag har märkt att vissa skummare är långt ifrån effektiva då man kopplat in en ny bättre skummare på systemet. Om den gamla bara drog ut lite gul vätska(hur man än ställer in den) så drar en annan modell ut nåt som mer liknar lervälling. Jag har dock haft lite svårt att klura ut varför det blir denhär skillnaden, om det nu finns så mycket i vattnet så borde väl även en sämre skummare ta ut tjockt klägg även om det skulle bli mindre volymer.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju, på ett sätt, bra att det inte bara är jag som inte är helt klar över vad man bör räkna med. I mitt kar har jag en skummare som, enl tillverkare, skall vara ok för en tank upp till 2500l, mer än vad jag har... men sett många bilder på skummare som "skummar" mer än min. Vi pratar ju om en apparat för 5000- 10 000.-och det är inte Rocket Science....därför hade jag hoppats på att det fanns en tumregel. Si och så mycket luft per timme per liter tank volym...men så lätt var det tydligen inte.

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gammal tumregel är omkring 50% av vattenvolymen i luft, alltså 50liter luft på varje 100liter akvarievolym och timme - vilket är kanske en beräkning för inte allt för hårt belastade kar, dubblar man den siffran är man definitivt med i matchen

Men en viktig egenskap är ju att bubblorna som skapas är tillräckligt små och att kontakttiden är tillräcklig, jag tror det framför allt är där det spricker för de skummare som jag brukar avfärda som leksaker.

Men det är naturligtvis en del andra parametrar som också måste stämma för att fungera fullt ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...