Gå till innehåll

Hur ta hand om våra musslor på bästa sätt.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Har ni några tips på att 'på bästa sätt' ta hand om våra musslor så dom växer o trivs.

Själv har jag ett antal musslor som helt enkelt béter sig olika, vissa växer bra andra upplever jag som att dom står still..

Så har ni några tips ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gång i veckan så tar jag ett avskuren pet flaska lägger över min mussla och doserar lite aminosyror + plankton o stänger igen flaskkorken. Lämnar det där i 10-15 tills man ser att det gröna börjar avta (antar att det är musslan som filtrerat eller att det bara läckt ut). Min har växt ca 1cm på 3månader. vet inte om det är mycket eller lite, men den är fullt utsträckt med finfina färger :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte boken framför mej (gigant clams in the nånting..), men enl den författaren ska det inte behövas en massa tillsatser. Han menar att antagandet att framför allt små musslor behöver en massa extra är felaktiga. Det ska räcka med det de får av sina symbios-kompisar med hjälp av ljus. Om det stämmer eller inte vet jag inte. Ska se om jag kan kolla upp mer exakt vad det står när jag kommer hem från jobbet imorgon /Samuel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla gärna samuel , som jag förstått/läst så måste man mata dom små, men vill gärna veta motsatsen , har tyvärr haft ett flertal små som strykt med över tiden , man har ju testat mer än en gång om man säger så. Då under 250mh+t5or

Var lite nervös när jag gick över till LED men inga problem har uppenbarat sig.

En annan tanke , behov av Nitrat ? , hur pass viktigt är nitrat i musslans liv.. Med tanke på Zeo/pellets metoder som man numera tycker är Nästan en självklarhet, samtidigt som man vill droppa i en o annan mussla också.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte glömt bort att jag lovade kolla upp musslornas näringsupptag. skrev ett jätteinlägg i iphonen som bara försvann, så jag får göra ett nytt försök. i boken "gigant clams in the sea and in the aquarium" av James Fatherree, nämns i samband med näringsupptag förkortningarna CZAR och CZARG, där CZAR står för "contribution of zooxantellae to average daily respiratory needs" och CZARG samma som innan men med tillägget "G" för growth/reprodiktion.

uppfattningen att en mussla inte klarar sig på enbart solljus bygger på en äldre studie där man antar att zooxantellerna behåller 70% av den producerade energin/näringen för eget bruk och ger sin värd 30%. detta skulle under optimala förhållanden som bäst kunna ge en mussla 100% CZAR, dvs det musslan behöver för sin existens, men inte tillräckligt för att kunna växa och fortplanta sig.

senare studier kommer fram till att zooxantellerna endast behåller 5% för eget bruk och ger sin värd 95%, vilket enl författaren gör att en mussla i storleken 2-4 cm via zooxantellerna klarar av att få ut 150-300% av sitt CZARG, det vill säga energibehovet för att kunna existera, växa och satsa på reproduktion. detta skulle då innebära att en mussla (till och med så små individer som de på endast några mm) är självförsörjande under optimala förhålanden.

även om tridacna-musslor är självförsörjande så filtrerar dom ändå, och enl författaren kan särskillt mindre musslor visa en bättre tillväxt och överlevnadspotential om de för i sig extra via filtrering. har inte plöjt tillräckligt djupt i den delen av kapitlet, så jag ber att få återkomma om det /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju ett antal musslor i min zeoburk ett tag, dom växer inte jättesnabbt men dom växer iaf. Men glömde byta zeosten i reaktorn så fosfaten och nitraten steg endel, vilket tog död på ett antal fina spser men musslorna dom började verkligen växa så den knakade! så visst vill dom ha lite näring också för bästa tillväxten inte bara ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra info Samuel. Har länge funderat på just matning av små musslor och har alltid fått olika svar på den frågan. Så tack så mycket. :) Kommer ändå fortsätta mata mina musslor, de har ju trots allt sin filtreringsförmåga utav en anledning. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo. Dom är ju filtrerare. Tycker det verkar lite konstigt. Författaren nämner om studier på tridacna-musslor där man tillfört zoo och phytoplankton i vattnet och märkt att musslorna filtrerat upp dessa, för att sedan skita ut dom orörda (kallas pseudofeces).. Kanske kommer en förklaring längre fram i kapitlet. Kan för övrigt rekomendera boken.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs på samuel! Hemskt intressant då om man vågar satsa på dom mindre storlekarna där utbudet normalt är lite större..

Min egna erfarenhet är att min stora mussla har mjölkat ner karet ett par 4 gånger över tiden , nu antar jag att det är reproduktion , vilket borde bevisar att jag kan leverera CZARG miljö för åtminstone större musslor.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur pass stor var musslan ? det är inte alls ovanligt för t.ex maximor 5cm och neråt att dö, de verkar inte få tillräckligt med näring(filtrerande eller fotosyntetisk) vet inte vilken det är men de har en tendens att kasta in handuken medans en likadan granne kan må hur bra som helst. Större musslor är betydligt enklare och inte alls lika känsliga i min erfarenhet.

Angående fiskarna så beror det lite på vilka fiskar du har, om du inte har tryckare eller andra aggressiva arter så borde det inte varit fisken, även kejsare och annat brukar inte hinna äta upp musslan på en och samma dag, så det borde du ha märkt om någon fisk varit och pickat på dem.

som sagt, vilken storlek och vilka fiskar skulle underlätta samt hur den dött.

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...