Richme Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Varför har jag denna hinnan på ytan, eller har jag haft den hela tiden utan att ha tänkt på det tidigare? Citera
Lukas89 Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Testa att rikta upp pumparna mer mot ytan så får du lite bättre fart på cirkulationen genom att göra detta kan hinnan försvinna. Citera
Lasse Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Har du något ytavlopp? Hinnan är troligtvis fett som flyter upp och antagligen från de biologiska processerna i akvariet. Även annat ämnen som kolväten (olika oljor och annat) kan bilda ytfilm. Ett ytavlopp ner till sumpen brukar ta bort dessa hinnor. Det hjälper också som Lukas föreslår att rikta pumpar uppåt, gärna då i samband med ytavlopp.MVH Lasse Citera
Richme Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Tack, Jo jag har ytavrinning ner till sumpen,men den är från sidan och inte underifrån och märkt att vattennivån är lite hög, så bara en liten del av ytvattnet går bort, om ni förstår vad jag menar. Avvaktar bara ngn dag så går det väl bort av sig själv när vattnet dunstat liteF.ö hoppas jag att ni har bättre väder där än här.... monsunregnet här kommer inte vertikalt utan horisontellt....Richard Citera
Richme Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Stoppade retur pumpen ett par tre minuter så försvann "problemet". Tror att "oljan" kommit från den nya seaweed jag har köpt. Citera
Lasse Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 F.ö hoppas jag att ni har bättre väder där än här.... monsunregnet här kommer inte vertikalt utan horisontellt....RichardTack du - jag bor i Göteborgsområdet - där kommer det underfrysta regnet horisontellt på vårvintern. Små ispikar i ansiktet är vi vana vid.MVH Lasse Citera
Richme Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Ispikar har vi väl inte här precis även om det är lite småkyligt just nu....27 C, tror jag tar på mig en tröja...Ha en bra dag, Lasse.Richard Citera
Tjonge Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Jag spärrade dom nedre intagen på mitt clownhotell, och riktade flödet från returpumpen uppåt, och mitt problem försvann. Tyvärr minskade flödet långt ner i tanken, men jag satte i en liten extra pump som cirkulerar längre ner. Citera
Lasse Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Jag spärrade dom nedre intagen på mitt clownhotell, och riktade flödet från returpumpen uppåt, och mitt problem försvann. Tyvärr minskade flödet långt ner i tanken, men jag satte i en liten extra pump som cirkulerar längre ner. Ja - du förstärkte ytavsugningen via det översta gallret.MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.