Gå till innehåll

SPS och tillväxt


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Tjena,

Jag har vågat mig på lite stenkoraller, köpte en liten seriatopora hystrix frag som jag nu haft i ca 3-4 månader. Den lever fortfarande men tillväxten är noll. Jag har endast börjat buffra KH då det har varit lågt under mycket lång tid. Ljuset är LED belysning från AI (2st SOL).

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja för att få dom att trivas. Ljus, vattenkemi, flöde etc. Testar regelbunde nitrat,nitrit,Ca,Mg och dessa värden verkar ok.

Någon som har några bra råd?

--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Led från AI 2st sol. jag har dragit ner dom till ca 60% dagtid då jag är lite rädd för att steka korallerna. har läst runt lite och de flesta med AI verkar inte ha några problem med SPS så det bör räcka. Vad är första varningen vid för starkt ljus?Känner mig lite lost, kanske dumt att börja ändra för mycket samtidigt. Vad skulle ni börja med om man bortser från att få upp Ca

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjena, Har labbat lite sedan jag postade detta inlägg. Jag har äntligen fått lite fart på mina sps koraller. Det jag gjorde var att mäta KH, Mg och Ca vart tredje dag och korrigera så att det höll sig stabilt. Markant skillnad det började röra på sig direkt :)Jag håller mig runt:Mg 1360Ca 450KH 10--Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...