rasmus_agren Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Jag håller på att bygga en sump till ett terrarieprojekt. Jag undrar om det finns någon anledning till att alla verkar göra genomgångarna i botten istället för i sidorna av tanken. Blir det säkrare eller mer hållbart på nåt sätt? Eller är det bara en estetisk grej? Jag kommer ha ett mycket lägre flöde än vad ni har i era tankar. Kanske 50-100 l/h. Tror ni att det kommer bli högljutt om man bara gör ett "hål i väggen" då? Inga kammar, durso standpipes eller sånt. Tack för hjälpen! Citera
Vandal Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 risken med så lågt flöde och att ha borrat i "väggen" är väl att det blir stillastående vatten... inget man eftersträvar, hos oss blir det detritusfälla, hos dig kommer det börja lukta muggigt och surna... Citera
rasmus_agren Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Det är förstås en risk, men det ska hanteras på lite andra sätt. Och det borde väl vara en lika stor issue oavsett om jag borrat i botten eller i sidan? Eller missar jag nåt? Citera
Andy88 Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Flödet kommer ju vara lågt oavsett var du borrar. Kan absolut inget om terrarium och rening osv av dess vatten. Men gissar på att du kommer ha någon form utav "vattenfall" som bryter ytan och på så sätt får du ju mer vatten i rörelse. Tror inte att vattnet kommer bli dåligt på något vis. För din del eller för "våran" del spelar det inte så stor roll var man borrar. Det handlar mest om hur man tänkt bygga upp sin avrinningsbox. Men rent teoretiskt sett borde de mer hållbart att borra i botten. Gissar att du inte kommer ha någon avrinning så du kan nog själv svara på frågan var som blir bäst att borra. /André Citera
Perk Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 För din del eller för "våran" del spelar det inte så stor roll var man borrar. Det handlar mest om hur man tänkt bygga upp sin avrinningsbox. Men rent teoretiskt sett borde de mer hållbart att borra i botten. Gissar att du inte kommer ha någon avrinning så du kan nog själv svara på frågan var som blir bäst att borra. /AndréVarför borde det teoretiskt bli mer hållbart att borra i botten?Fördelen som jag ser det med att borra i sidan är väl att om anslutningen skulle börja läcka så töms inte hela karet. Nackdelen med att borra i sidan är att akvariet måste stå en bit ut från väggen?Finns några rekommendationer om hur långt ifrån kanten man kan borra och när man måste gå upp i glastjocklek för att behålla önskad hållfasthet?//Per Citera
rasmus_agren Postat 27 september 2011 Författare Postat 27 september 2011 Japp, det ska bli en liten bäck som bryter ytan, men det är mest för att hålla växterna fuktiga. Cirkulationen skall skötas av en pump. Sumpen är mest för att gömma teknik och för att föda upp foderdjur. Då blir det nog att jag borrar i sidan ändå. Tack för hjälpen. Citera
Andy88 Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Varför borde det teoretiskt bli mer hållbart att borra i botten?Fördelen som jag ser det med att borra i sidan är väl att om anslutningen skulle börja läcka så töms inte hela karet. Nackdelen med att borra i sidan är att akvariet måste stå en bit ut från väggen?Finns några rekommendationer om hur långt ifrån kanten man kan borra och när man måste gå upp i glastjocklek för att behålla önskad hållfasthet?//PerFör att hela bottenglaset vilar på en bänk. Har du kollat på frontglaset från sidan på ett kar som inte har en extra glasremsa limmad på insidan eller som har ett mittstag? Då ser du varför jag anser att de är bättre i botten. Frontglaset böjs ut av trycket från allt vatten i karet och med ett hål i de glaset så gissar jag på att mycket utav styrkan i glaset kommer försvinna. Nu har de flesta kar någon form av förstärkning så detta är nog inte ett problem. I detta fall handlar detta om ett terrarium och de kommer inte innehålla många liter vatten så var man än borrar kommer det vara säkert.Om anslutningen skulle börja läcka kommer karet inte tömmas så länge man har en avriningsbox, som är tät. Har man inte detta så kan de bli mindre kul.Rekommendationer finns säkert men jag kan inte dessa. Jag hade inte borrat närmre än 5cm iaf./André Citera
Perk Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Mitt är halvrunt så det buktar rätt rejält ;-) Citera
Andy88 Postat 27 september 2011 Postat 27 september 2011 Mitt är halvrunt så det buktar rätt rejält ;-)Ja de gör de ju verkligen. Haha! Lycka till att borra där om du nu skulle få för dig att göra det. /AndréSent from my iPhone using Tapatalk Citera
pepo Postat 18 juni 2012 Postat 18 juni 2012 Bygger på denna gamla tråd med frågan hur långt man skall ha emellan hålen då man bottenborrar för att minimera risken för sprickbildning. Har nämligen tänkt bottenborra mitt 900L och siktar på 2x40mm ned och ett 40mm retur. Returen kommer inte att användas i startskedet då flödet kommer direkt från returen på min Turboflotor. Flöde ca 4000L/H minus bortfall för rörkrökar, algbildning och annat skräp:nöjd: Citera
kvalle Postat 18 juni 2012 Postat 18 juni 2012 Bygger på denna gamla tråd med frågan hur långt man skall ha emellan hålen då man bottenborrar för att minimera risken för sprickbildning. Har nämligen tänkt bottenborra mitt 900L och siktar på 2x40mm ned och ett 40mm retur. Returen kommer inte att användas i startskedet då flödet kommer direkt från returen på min Turboflotor. Flöde ca 4000L/H minus bortfall för rörkrökar, algbildning och annat skräp:nöjd:här finns lite matnyttigt om glas borrning http://www.pilkington.com/resources/...ndeomglas1.pdf Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.