Gå till innehåll

Borra i sidan eller i botten?


rasmus_agren

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att bygga en sump till ett terrarieprojekt. Jag undrar om det finns någon anledning till att alla verkar göra genomgångarna i botten istället för i sidorna av tanken. Blir det säkrare eller mer hållbart på nåt sätt? Eller är det bara en estetisk grej? Jag kommer ha ett mycket lägre flöde än vad ni har i era tankar. Kanske 50-100 l/h. Tror ni att det kommer bli högljutt om man bara gör ett "hål i väggen" då? Inga kammar, durso standpipes eller sånt. Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flödet kommer ju vara lågt oavsett var du borrar. Kan absolut inget om terrarium och rening osv av dess vatten. Men gissar på att du kommer ha någon form utav "vattenfall" som bryter ytan och på så sätt får du ju mer vatten i rörelse. Tror inte att vattnet kommer bli dåligt på något vis.

För din del eller för "våran" del spelar det inte så stor roll var man borrar. Det handlar mest om hur man tänkt bygga upp sin avrinningsbox. Men rent teoretiskt sett borde de mer hållbart att borra i botten. Gissar att du inte kommer ha någon avrinning så du kan nog själv svara på frågan var som blir bäst att borra. :)

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För din del eller för "våran" del spelar det inte så stor roll var man borrar. Det handlar mest om hur man tänkt bygga upp sin avrinningsbox. Men rent teoretiskt sett borde de mer hållbart att borra i botten. Gissar att du inte kommer ha någon avrinning så du kan nog själv svara på frågan var som blir bäst att borra. :)

/André

Varför borde det teoretiskt bli mer hållbart att borra i botten?

Fördelen som jag ser det med att borra i sidan är väl att om anslutningen skulle börja läcka så töms inte hela karet. Nackdelen med att borra i sidan är att akvariet måste stå en bit ut från väggen?

Finns några rekommendationer om hur långt ifrån kanten man kan borra och när man måste gå upp i glastjocklek för att behålla önskad hållfasthet?

//Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför borde det teoretiskt bli mer hållbart att borra i botten?

Fördelen som jag ser det med att borra i sidan är väl att om anslutningen skulle börja läcka så töms inte hela karet. Nackdelen med att borra i sidan är att akvariet måste stå en bit ut från väggen?

Finns några rekommendationer om hur långt ifrån kanten man kan borra och när man måste gå upp i glastjocklek för att behålla önskad hållfasthet?

//Per

För att hela bottenglaset vilar på en bänk. Har du kollat på frontglaset från sidan på ett kar som inte har en extra glasremsa limmad på insidan eller som har ett mittstag? Då ser du varför jag anser att de är bättre i botten. Frontglaset böjs ut av trycket från allt vatten i karet och med ett hål i de glaset så gissar jag på att mycket utav styrkan i glaset kommer försvinna. Nu har de flesta kar någon form av förstärkning så detta är nog inte ett problem. I detta fall handlar detta om ett terrarium och de kommer inte innehålla många liter vatten så var man än borrar kommer det vara säkert.

Om anslutningen skulle börja läcka kommer karet inte tömmas så länge man har en avriningsbox, som är tät. Har man inte detta så kan de bli mindre kul.

Rekommendationer finns säkert men jag kan inte dessa. Jag hade inte borrat närmre än 5cm iaf.

/André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Bygger på denna gamla tråd med frågan hur långt man skall ha emellan hålen då man bottenborrar för att minimera risken för sprickbildning. Har nämligen tänkt bottenborra mitt 900L och siktar på 2x40mm ned och ett 40mm retur. Returen kommer inte att användas i startskedet då flödet kommer direkt från returen på min Turboflotor. Flöde ca 4000L/H minus bortfall för rörkrökar, algbildning och annat skräp:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bygger på denna gamla tråd med frågan hur långt man skall ha emellan hålen då man bottenborrar för att minimera risken för sprickbildning. Har nämligen tänkt bottenborra mitt 900L och siktar på 2x40mm ned och ett 40mm retur. Returen kommer inte att användas i startskedet då flödet kommer direkt från returen på min Turboflotor. Flöde ca 4000L/H minus bortfall för rörkrökar, algbildning och annat skräp:nöjd:

här finns lite matnyttigt om glas borrning http://www.pilkington.com/resources/...ndeomglas1.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...