Gå till innehåll

bruna alger..


danne031

Rekommenderade inlägg

Jag har alltid associerat cyano med den rödaktiga skalan men jag börjar ändå fundera lite..

För kanske 2 veckor sen fyllde jag på karet med 1-3cm sand, aragonite hette det nog.. Senaste veckan har det vuxit ordentligt med gulbruna "alger" på sanden. Bitvis bildas det även små bubblor under/inuti. Jag kommer ihåg att när jag var hos en handlare för ett tag sen så såg hans sand snarlik ut (ett ej inkört kar), och han pratade då om att det var lite kvävebildning i sanden. Har känslan av att det är snarlikt vad jag har.

Bra eller normalt och ofarligt i så fall?

Jag brukade även ha gröna alger på rutan som är normalt och behöver skrapas kanske var 5:e dag, nu är det brungulare och efter 3 max 4 dar vill jag absolut skrapa..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu när ni säger det så visst måste det vara det. Min enda erfarenhet av kisel är en fas under uppstart och då är det snarast en regel att det sker. Korta ljustiden alltså, påverkar blåljus lika mycket eller kan jag ha det tänt sin fulla tid? Två av sex 39W rör är blå..Kom på idag också att senaste tiden när det är en solig dag så sveper solljuset förbi nedre halvan av karet, påverkar det negativt? Jag vet från sötvattnets tid att sol är ett stort nono som orsakar alger, men nu har jag faktiskt trott att det är mest positivt för koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också nyfiken på svar ang blåljuset. Har kämpat flera veckor med alger som stämmer jätteväl in på din beskrivning i första inlägget och videon. Jag har misstänkt den långvariga värmen i akvariet men jag har ju faktiskt kompletterat med ett DIY kit från rapidled som ökar andelen blått i ljuset, det kanske är en del av problemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...