Gå till innehåll

Nytt saltkar Oceanson vs Akvastabil


Glader

Rekommenderade inlägg

Hej! Är ny inom saltvatten, men har pysslat lite med akvarium hela livet.

Är på gång att köpa ett saltvattensakvarium på minst 500 liter och jag är inte intresserad av att bygga bänkar osv utan vill ha ett kar som är hyfsat förberett, dvs vettig bänk, sump samt helst en armatur.

Helst ska det vara sluten överdel så det inte plaskar och blir för mycket störande ljus från rampen då quinnan i huset har satt ner foten :smiley22: (jo, livet är hårt , haha).

Tacksam för förslag. Maxlängd 200 cm men gärna ca 160 då det hade passat bättre.

Har kollat på Oceanson Infinity 153 som ser snyggt ut (jag vet att alla inte är av den åsikten), bänk ingår, förberett för sump osv. Rampen får kasseras men tänker i så fall sätta dit en beg. 6x80w ATI istället och göra ett nytt "lock" med extrafläktar etc (detta är det mest negativa som jag ser det, vill helst slippa mecka för mycket...), bänken är av äkta kinakvalitet dvs ser bra ut men ser ut som ett sämre hemmabygge när man väl öppnar luckorna. Gillar karets djup 75 cm och effektiv höjd kanske ca 67 cm. Längd 153 cm. Så liter antagligen drygt 750 (officiellt 900).

Är också lite sugen på Akvastabil Mark II som nu finns i en saltvattensversion. Sump, överrinning, genomföringar, bänk, ramp ingår. Kruxet med rampen är att det är max 4 rör. Även om de har bra reflektorer så hade det känts bättre med minst 6 rör. Men man får väl i så fall ta beslutet att skippa de värsta acropororna och köra montiporor samt mjukisar istället. Vad tror ni som är proffs? Hade velat gå upp lite mer i litertal men i 720 storleken blir det dubbla 39w på längden och det blir ju en j-kla massa rör att underhålla... Djup 55 höjd 60 längd 160.

Ett bra pris är också viktigt :)

Tacksam för varningsrop eller tips så jag gör ett bra köp och ger mig en bra start i hobbyn. Även tips på andra "paket" mottages tacksamt.

Jonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara erfarenhet av Oceanson Infinity 126 då jag hade det för sötvatten. Valde iallafall att inte konvertera det akvariet till salt pga karets höjd - 80 cm och endast 55 djupt. Dessa mått ger mycket volym men liten bottenyta, vilket gjorde att jag inte ville ha det till salt där bottenytan är mycket viktig (för mig iallafall) dessutom mkt svårjobbat om man inte har lååånga armar.

Ändrat av heba
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan kolla min tråd har infinity 156.Kör dock med 2 x 400W MH

Har kollat dina trådar. Gillar detta karet då det är riktigt djupt. Är bänken stabil och bra för övrigt? Använder du standard genomföringar till sump eller har du satt dit "riktiga" grejjer?

Heba, hur tyckte du kvaliteten var? Förstår att du inte gillade karets djup, 153án är ju bättre där.

RSM 500 blir nog riktigt bra, men är tyvärr i fel prisklass och hade gärna fått vara lite större.

Någon med förstahandsinfo ang. Akvastabils saltkar?

Jonny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heba, hur tyckte du kvaliteten var? Förstår att du inte gillade karets djup, 153án är ju bättre där.

Kvaliten tyckte jag inte det var något fel på, riktigt tjockt glas vilket bl.a innebär att karet vägde massor - 130 kg! 153:an väger ju 190 kg! Sumpen som hörde till var dock tämligen dyr och liten men där finns ju andra alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var lite tungt att bära men allt är stabilt.Köpte till avrinningen dom hadde på BZ för saltvatten som kostar 700 pix.Man får kapa själv vilket är lätt kapa dock ej innerröret för kort vilket jag hört vissa gort och kan vara vanligt missstag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var lite tungt att bära men allt är stabilt.Köpte till avrinningen dom hadde på BZ för saltvatten som kostar 700 pix.Man får kapa själv vilket är lätt kapa dock ej innerröret för kort vilket jag hört vissa gort och kan vara vanligt missstag.

Har kollat lite på den avrinningen och den känns inte 100% pålitlig. Skvalpar det mycket om den? Om man ska köra ett eget alternativ, vad rekommenderar ni då? Finns ju bara ett förborrat hål.

Fortfarande ingen som har erfarenheter av Akvastabils Mark II kar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, jo jag har precis köpt ett Akvastabils Mark II kar 360l. Jag är ny på saltvatten samt på SG så har inte så mycket att jämföra med men jag har hållt på med sötvatten ett par år så jag är inte helt novis. Det ska tilläggas att jag är kräsen vad gäller kvalité och jag fick känslan av att Akvastabils Mark II var det rätta karet för mig. Karet har gått i ca 10v nu. Det ska tilläggas att det som ingår i köpet är karet, sump och möbel som man lätt monterar själv. Sen kan man plocka in den teknik man vill ha beroende på vilken inriktning man ska ha på sitt kar. Kontentan är att jag är riktigt nöjd med det jag fått!! :smiley20: Bilder kommer läggas upp inom kort, tänkte starta en ny tråd under mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, jo jag har precis köpt ett Akvastabils Mark II kar 360l. Jag är ny på saltvatten samt på SG så har inte så mycket att jämföra med men jag har hållt på med sötvatten ett par år så jag är inte helt novis. Det ska tilläggas att jag är kräsen vad gäller kvalité och jag fick känslan av att Akvastabils Mark II var det rätta karet för mig. Karet har gått i ca 10v nu. Det ska tilläggas att det som ingår i köpet är karet, sump och möbel som man lätt monterar själv. Sen kan man plocka in den teknik man vill ha beroende på vilken inriktning man ska ha på sitt kar. Kontentan är att jag är riktigt nöjd med det jag fått!! :smiley20: Bilder kommer läggas upp inom kort, tänkte starta en ny tråd under mitt akvarium.

Lite nyfiken på det också, är där någon belysning med eller det får man också fixa efter hand ? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysningen glömde jag nämna. Det som ingår är en heltäckande ramp med 4x54w T5. Tillval om man vill ha dessa dimbara. Jag har en GHL profilux som jag ska försöka koppla dessa till. Väntar på rätt prylar bara. Annars har Akvastabils en egen styrning som man kan köpa till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åter till Oceanson Infinity 153. Hur gör man avrinning till sump och vice versa när det bara är ett hål förborrat? Tips, och gärna tips om ngt tyst alternativ? Vill inte borra själv, och standardlösningen känns opålitlig över tid. Ted (eller någon annan som vet) vad är diametern på det hål som finns?

Har för övrigt varit på inspirationsresa söderöver i landet och hälsat på akvariekompisar - nu är man supersugen på att dra igång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Köpte till avrinningen dom hadde på BZ för saltvatten som kostar 700 pix.Man får kapa själv vilket är lätt kapa dock ej innerröret för kort vilket jag hört vissa gort och kan vara vanligt missstag.

Hur mycket ska man kapa röret för att det ska passa perfekt? Om man antar att röret är anpassat för deras kar med en meters häjd och Infinity'n är 80 så borde man kapa det 20 cm rakt över. Stämmer det - någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...