Gå till innehåll

Hur får man bort brunalger??


jraudi

Rekommenderade inlägg

Supa fiskarna fulla är ju kanske inte det första man ska göra men men... bara min åsikt.

Skulle väl behövas lite mer information om karet, hur gammalt det är, hur det är uppstartat, dina rutiner kring det, ljus, vattenvärden innan man kan ge några råd.

Hur full blir en fisk på 0.5ml vodka på 100l vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur full blir en fisk på 0.5ml vodka på 100l vatten?

Var bara ett dåligt skämt från min sida i att han hade fisk som såg ut att ha ont i magen och att man skulle köra vodkametoden, som ju många människor kör med för att glömma sina problem... Sen är ju inte jag den som rekommenderar en nybörjare att köra med vodkametoden, då det kan slå fel, och det rejält om det vill sig illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6075-1446892303791_thumb.jpg

Några dåliga bilder men jag är ingen fotograf o har en kamera som säkert inte duger till nått men men.

Akvariet är 380L, sump 180L

Retur pump 600L/H

Salt: 1,027

Temp: 27C

PH: 8

Nitrit:0

Nitrat:0

250W MH

Streemer 12000L/H

Streemer 5000L/H

Karet har bara varit igång ca 2 veckor men det uppgraderade jag från ett 200L med det vattnet +massa nytt, stenen har varit igång ca 1år.

post-6075-1446892303769_thumb.jpg

post-6075-14468923037805_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade likadant i mitt när jag uppgraderade från mitt lilla 80L till nu 180L.

Det blir nästan som en ny uppstart.

Vet inte hur mycket sniglar/snäckor du har men skaffa fler ( 10 st) så ser du att det försvinner snart.

Funkade för mig och jag kör inte vodka i det karet som jag gör i mitt stora kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där ser ju än så länge ut att vara vanlig cyklings tillväxt, har det lite liknande i mitt kar fast alla stenarna och korallerna kom från samma kar, det kommer att ge sig med lite tålamod, eventuellt lite fosfatremover (och bara för att vara jobbig så rekommenderar jag järnbaserad).

Varför jag frågade om varifrån stenen kom är att ibland kan det vara så att om man köper begagnad sten så vet man inte alltid varför de lagt ner med mera, kan ju vara att de haft problem med karet, och då kan man ju få problem med stenen. Av bilderna så tycker jag inte det ser ut som cyano eller liknande utan kiselalger, och det får man nästan alltid när karet cyklar, då kiselalger är extrema opportunister när det är lite obalans och kommer lite näring i vattnet, men när det har stabiliserat sig så klarar de inte av att konkurrera med andra alger/bakterier/koraller. Använder du osmosvatten? inte helt viktigt när det kommer till problemet då det uppkommer vid uppstart/omstart även när man använder osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med kranvatten kan du få i näring den vägen hela tiden, då kan du jobba i motström hela tiden. Investera i ett osmosfilter och kör sen med fosfatremover, järnbaserad, för att bli av med de algerna du har. Se även till att blåsa runt bland stenen med en cirkulationspump och få upp allt som ligger "och skräpar" där. Ett litet internt filter med lite vadd i kan göra underverk på den biten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...