wrang Postat 7 april 2015 Postat 7 april 2015 Du har väll Apex system så då finns ju en modul där i deras uttag (Power Failure Detection, Communication Error Protection and Pre-programmed Failsafe State) eller har jag fattat fel? Citera
Janne Postat 7 april 2015 Postat 7 april 2015 Seneye har ju så att man kan få ett SMS när strömmen går räddade mig en gång =)Det är väl okay om det gäller en frys, men om driftstoppet varit länge så skulle inte jag vilja vara på andra sidan jordklotet när någon okunnig drar igång burken. Bättre att åtgärda källan till problemet./JanneSkickat från min GT-I9295 via Tapatalk Citera
PatrikD Postat 7 april 2015 Postat 7 april 2015 En Tunze streamer med en safetyconnector och en ackumulator 17Ah kan gå massor av timmar. Sen får apexen kopplas till en UPS så att den hinner skicka mail eller seneye kanske är billigare sätt. Citera
Dykaren Postat 7 april 2015 Författare Postat 7 april 2015 Apex'en har jag men jag har inte utnyttjat den till max alls tyvärr. Jag fick mail när strömmen kom tillbaka och det var ju inte till någon större nytta. När jag startar upp igen så kommer jag att täppa till de där säkerhetshålen ordentligt. Uppskattar verkligen tipsen också så har ni fler råd så kör på. Citera
Johan Postat 9 april 2015 Postat 9 april 2015 Lider med dig Hans!sitter själv nu på kho lanta och biter på naglarna, var tvungen att ringa hem till min akvarie vakt och kolla läget, efter att ha läst dina inlägg!åter igen beklagar det inträffade och kul att du satsar igen! Citera
Dykaren Postat 9 april 2015 Författare Postat 9 april 2015 Lider med dig Hans!sitter själv nu på kho lanta och biter på naglarna, var tvungen att ringa hem till min akvarie vakt och kolla läget, efter att ha läst dina inlägg!åter igen beklagar det inträffade och kul att du satsar igen!Tack Johan, det var så jag funderade på att ta nästa flyg tillbaka till Thailand. Citera
Blåbert Postat 9 april 2015 Postat 9 april 2015 Riktigt tråkigt, ett tips kan ju vara att koppla förbi jordfelsbrytaren när man åker bort./Janne Skickat från min GT-I9295 via TapatalkDet låter vådligt... Citera
Janne Postat 9 april 2015 Postat 9 april 2015 Det låter vådligt...Vad kan bli värre, inte ens glasrosorna överlevde?/JanneSkickat från min GT-I9295 via Tapatalk Citera
Blåbert Postat 9 april 2015 Postat 9 april 2015 Vad kan bli värre, inte ens glasrosorna överlevde?/JanneSkickat från min GT-I9295 via TapatalkHuset kunde ha brunnit ned kanske? Citera
Janne Postat 9 april 2015 Postat 9 april 2015 Huset kunde ha brunnit ned kanske?Det tar säkringarna. /JanneSkickat från min GT-I9295 via Tapatalk Citera
Blåbert Postat 9 april 2015 Postat 9 april 2015 Det tar säkringarna. /JanneSkickat från min GT-I9295 via TapatalkSå du menar att man inte borde ha jordfelsbrytare på akvariet då? Citera
Janne Postat 9 april 2015 Postat 9 april 2015 Så du menar att man inte borde ha jordfelsbrytare på akvariet då?Nej det säger jag inte, jordfelsbrytare är till för att skydda människorna som lever i huset, är de bortresta så tycker jag det är bättre att skydda invånarna i akvariet mot strömavbrott. Man ska altså ha jfb. när man är hemma./Janne Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk Citera
ballsam Postat 29 maj 2016 Postat 29 maj 2016 Härligt att höra. Vad är det för småfisk som syns? Citera
Dykaren Postat 29 maj 2016 Författare Postat 29 maj 2016 Zoramia leptacantha skulle jag tro att du menar. Där finns även ett par Pseudochromis fridmani Citera
Dykaren Postat 6 juli 2018 Författare Postat 6 juli 2018 Två är senare är det väl dags för en uppdatering. Mkt är det samma, en del är nytt. Kör numera med en dimbar Giesemann Matrixx II med 8 stycken 54w T5'or. Några koraller som tidigare stått stilla har nu börjat växa och färga ut. Om det beror på belysning eller annat är svårt att säga. Har även lagt till en Tunze 6150 Stream 3 som är riktigt tystgående och ger bra cirkulation. Har lite cyano som jag ska försöka bekämpa med Synechococcus sp mot cyanobakterier. Det är ett koncentrat av levande phytoplankton som ska konkurrera ut cyanon utan att tillsätta gifter eller antibiotika. 4 Citera
Datzun Postat 6 juli 2018 Postat 6 juli 2018 26 minuter sedan, Dykaren sa: Två är senare är det väl dags för en uppdatering. Mkt är det samma, en del är nytt. Kör numera med en dimbar Giesemann Matrixx II med 8 stycken 54w T5'or. Några koraller som tidigare stått stilla har nu börjat växa och färga ut. Om det beror på belysning eller annat är svårt att säga. Har även lagt till en Tunze 6150 Stream 3 som är riktigt tystgående och ger bra cirkulation. Har lite cyano som jag ska försöka bekämpa med Synechococcus sp mot cyanobakterier. Det är ett koncentrat av levande phytoplankton som ska konkurrera ut cyanon utan att tillsätta gifter eller antibiotika. Snyggt! Uppdatera gärna om resultaten av cyanokampen. Citera
Dykaren Postat 3 augusti 2022 Författare Postat 3 augusti 2022 Fyra år senare... Mkt nytt, en del detsamma.. Man kan inte tro det när man ser på bilden men där är typ 15 firar. 810w Giesemann Aurora V8 med led och T5. Har fått stänga av skummaren och vräka i foder då korallerna och Clarisea tar ALL näring. 7 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.