Gå till innehåll

Hur farligt är korallkrig???


twe141

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har ett rätt fullt kar och jag har ett par mjukisar som har vuxit lite fortare än tänkt och jag ser nu att de rör en annan LPS koraller. Jag ser att ytterkanten på mjukisen har tagit skada men förutom detta så är den sund.

När jag placerar koraller så försöker jag placera dem så långt ifrån varrandra som möjligt men om någon av dem växer och det upstår närkontakt, kan man bara låta dem lösa det själva?, Tänker att den som växer borde välja en annan väg om den blir bränd, om det är den som växer som bränner då är det värre men om inte så borde det vara ok, eller har jag fel och det finns risk för att hela korallen går åt skogen?

//Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen ordning alls på vilka koraller som bränner vilka. Man får pröva sig fram. Ofta är det så att koraller ur samma släkte inte bränner varann men det är ingen regel. Det kan också vara olika i olika kar. Jag har Euphyllia glabrescens som brände E. paradivisa. Flyttade glabrescens till fraggkaret där den brände paradivisa igen. Flyttade fraggkaret till ett annat rum och nu bränner de inte varann längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter logiskt har en enpolypig mjukis vet inte vad den heter men den har växt från en 5krona till 20cm i diameter på ett par månader kan inte fragga på den, kanske kan om jag klipper av hörnen , vet inte. Men om den fortsätter har jag snart bara plats för en korall i burken... Så jag låter den vara om de andra korallerna begränsar tillväxtmöjligheterna så är det positivt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...