Gå till innehåll

Akvarieutställning Malmö 4, 5, 6 november


Piggelin

Rekommenderade inlägg

En korrigering först, kommersiella reptilmässor arrangerade av företag är det två gånger per år i Malmö. Föreningsdrivna arrangemang är det en bunt av runt om i landet, Kristianstad, Göteborg, Norrköping osv. Det är inte så att myndigheterna varit snällare mot de mässor som drivs av föreningar, snarare har de varit värst där.

I övrigt, jo, nog var det mesta uppfyllt när det gäller regler. Dock, när det gäller diskusakvarierna, storleken var klart tveksam, det är rakt inte så att en 20 cm fisk behöver dubbelt så många liter som en 10 cm. Man kan argumentera för att det snarare skulle vara vettigt med åtta gånger så stort.

När det sen gäller inredning och frånvaro av den, jo, det finns undantag men de gäller ju snarare speciella situationer som sjukdom och liknande. Att dra det till att det skulle vara ok att alltid ha fisken utan inredning är säkert en övertolkning. Nån kan då tycka att om man kan bevisa att fisken mår bättre utan inredning så skulle saken vara klar. Glöm det bara säger jag, så fungerar det inte. Det är knappt det hjälper om man bevisar att djuren dör och plågas om man följer reglerna, kontrollen tycker att man skall följa reglerna i alla fall. Och om det nu är så att det inte går att med fördel hålla diskus utan inredning så kan man av hur det sett ut i andra fall (kossor, fasaner...) dra slutsatsen att då så får väl fiskarna leva kortare tid med inredning eller så skall man låta bli att ha diskus överhuvudtaget. Att liksom försöka argumentera för nåt annat med en nitisk kontrollant är ungefär lika givande som att tala med väggen.

Sen är det givetvis somligt i reglerna som är rent idiotiskt men det är en annan sak, det jag talar om är hur det tillämpas nu. Inte fasen tänker jag ha trettio meter gyttja i botten till mina rudor även om det råkar vara det naturliga bottenmaterialet där jag hämtat dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...