Gå till innehåll

vad är detta?


Rekommenderade inlägg

Köpte förra helgen 2 ocellaris, efter 2-3 dagar ser jag något misstänkt på de båda två (paranoid efter prick++ nyligen).

Pricken, en på vardera fisk, växer något varje dag och idag när jag skulle ta tag i det så bokstavligt talat ser jag när det släpper.

Det som tydligt skiljde från förra gången är att denna gången så stannade det vid en prick på varje fisk. Pricken växte och såg luddig ut.

Efter cirka 4 dagar så var den största säkert 4-5mm och såg ut som bomull, den andra var något mindre och de lossnade från båda fiskarna inom ett par minuter.

De har hela tiden varit pigga, inte uppträtt särskilt stressat eller irriterat och ätit med god aptit.

Nu så anar man en pigmentförändring runt det ena f.d. angripna området, och den andra där det satt vid/på ögat så är ögat lite grått.

Vad kan det vara? Har det gått över?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle jag nog kalla det ja, inte svart ännu kanske men definitivt mörknande.

Såg också nyss när jag studerade dom en stund, att på fisken som hade "saken" bakom en fena..den har ett tydligt sår nu, fast inte riktigt där "saken" satt utan längre ner på buken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som brukar hända vid en mekanisk skada är att man får en sekundär bakterieinfektion där. Denna infektion kan se ut som ett svampangrepp. Fisken försvarsystem skickar upp celler, typ makrofager för att bekämpa bakterieangreppen. Hos oss så fungerar makrofagerna på så sätt att de slukar bakterierna och inne i makrofagerna finns olika fria radikaler - typ väteperoxid. Dessa fria radikaler dödar bakterierna genom oxidation. Hos fisk har man kunnat visa att makrofagerna inte normalt slukar bakterierna utan frisläpper sin last av oxiderande fria radikaler direkt i såret. dessa fria radikaler kan inte skilja på gott och ont utan de oxiderar även fiskens egna friska celler. Det är därför att man på fisk ofta kan se sår som växer väldigt fort. För att motverka denna skada så har fisk (och vi med) olika antioxidanter. En sådan är melanin - ett färgämne som normalt används av fiskarna för att få mörkare färger med hjälp av de sk kromaforcellerna. Detta mörka färgämne släpps fritt i såret och man får en mörk, bestående färg när såret läker. Svarta melaninfläckar på en fisk är ofta tecknet på en läkt mekanisk skada.

Sår behöver ju inte alltid vara mekanisk skada, det kan vara rester från andra bakterie eller parasitangrepp. Det är svårt att veta vad du råkat ut för men en teori kan vara en mekanisk skada som håller på att läkas.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant utläggning, tack för det.

Det som gör en skada mindre trolig är ju tyvärr att det skulle drabbat två fiskar exakt, eller närapå, samtidigt. I övrigt stämmer det ju väldigt bra med svamp eftersom det växte så fort och sen mörknar. Jag fortsätter observera och håller tummarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...