Gå till innehåll

Tips på skummare.


Mogin

Rekommenderade inlägg

Jag är en glad nybörjare på saltvattensområdet.

Mitt akvarium är på 520 liter och sumpen är på 60 liter.

Just nu bor det två clownfiskar, två putsarräkor, en eldgobie, en sandsilande gobie, två domino damseller och fem turbosniglar där.

Vi startade akvariet i Augusti och dom första veckorna var det ganska brunt av brunalger.

När algerna gett med sig så var allt bra, vattnet var kristallklart.

Men i förra veckan började vattnet se "smutsigt", jag gör vattenbyten varannan vecka, men den här gången blev det fort samma sak (att vattnet såg smutsigt ut) kan det bero på att jag inte har någon skummare än?

Jag skulle gärna vilja ha tips på bra skummare som passar till mina 520l, som visionen är, tillslut ska innehålla både koraller och fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara erfarenhet av MCE 600 och den sägs vara byggd för 450-700 liter (high stocking-normal stocking). Dock har jag 2 stycken själv till mitt Juwel 450 liters. :) Köpt dem begagnat för 1000-1500kr. Mycket prisvärt pris för en sån skummare vet du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi gör ett vattenbyte på ca 10% varannan vecka, det kanske är för lite?

Platsen som finns kvar i skåpet där sumpen står är ca höjd 80, bredd 35 och djup 35 cm.

Vi hade tänkt oss en maxgräns runt 4000 kr för en skummare, men om man bara får dålig kvalité i den klassen så får vi höja taket. Det är ju bättre att kosta på lite ist för att bli missnöjd.

Laggeman: Tror du att produkten du länkar till räcker för oss om vi så småningom tillsätter koraller också? Eller måste det vara en "större" modell?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skummaren kör en 500l/h luft vilket jag tycker är lite i underkant, blir som en MCE600 i effekt ungefär skulle jag tippa.

Det hela med skummning beror lite på hur man kör, mitt 500+ liter har en ATI200 och även om jag matar 3 kuber frysmat per dag så rengör jag och tömmer koppen varannan dag för maximal effekt.

Jag kunde dock köra som Laggeman men jag kör kolkälla och är ute efter väldigt låga värden i mitt stora kar.

Det jag vill vara tydlig med är att jag inte menar att Laggeman har fel, vi har/följer bara lite olika metodik när det gäller skummning;)

mitt tipps är att kolla efter en ATI eller en lite kraftigare BM skummare för att skummaren inte skall bli systemets svaga punkt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också kolkälla, biopellets, och skummar inte jätteblött, därav att jag inte tömmer den särskilt ofta. :)

Men visst kan man lägga sig en ribba högre upp eller två, allt beror på var man vill gå med inriktningen i karet. Att hålla låga nivåer för att ha ett kar fullt med stenkoraller eller hålla låga nivåer för att hålla de flesta koraller i allmänhet. :)

För mitt kar och för mina behov så räcker denna skummaren gott. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...