campokatt Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Har efter sommaren fått lite gröna trådalger. Ingen jätte explosion men det växer små tofsar här och här och där.Har inte på hela det dryga halvår jag kört mitt akvarie kunnat mäta vare sig fosfat eller nitrat. Efter inkörningen.Undrar om det är möjligt att fosfater kan lagras i sand och sten ändå. Utan att man kunnat mäta i vattnet? Några fiskar har dött under sommaren och jag har inte hittat alla....Isåfall, är det till hjälp att ta bort all sant vid vattenbytena???Det har även blivit mycket små röda hår på stenarna. Typ 5mm långa och styva. Dom rör sig inte i cirkulationen men är inte hårda som kalk.... Vad kan det vara??Har bara fyra små fiskar som det är nu och vågar inte köpa fler då jag inte vill förvärra problemet. Matar nästan aldrig och har sänkt belysningstiden till 7h var av 4 på fullt med min maxspect 230..... Har både sniglar, eremiter och en sjöhare....Då det ändå fortsätter växa så ställer jag mig frågan om fosfat i sand/sten kan vara problemet för mig. Vill ju hitta vad problemet är....En grej till Körde igång balling för en månad sedan och använde fauna marin's produkter fast enligt Stig's recept... hade i ca 7ml trace i de olika dunkarna..... Kan detta främja algtillväxten? Borde jag skippa trace vid nästa blandning?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 30 oktober 2011 Dela Postat 30 oktober 2011 Man kan ha alger utan att det syns nåt på fosfatesten(D&D rowa, Hanna), det sitter väl en del fosfat i stenen och sanden som du nämner.Du bör dock testa med nåt vettigt test och gör det på morgonen innan karet fått nåt ljus varesig från belysning eller fönster.Jag tog bort sanden i ett liknande läge men det verkade inte ge någon direkt verkan, däremot så var det rätt mycket deterius i sanden när jag sög ut den.Mitt läge har varit någotsånär likt ditt av vad jag kan läsa, för min del så började det nog släppa med lite kolkälla bakterier och blöt skummning.När jag inte skummade så blött så verkade kolkällan ha mindre effekt på algerna, men det är bara så jag upplevt de hela.Det finns järn i balling trace och det kan gagna alger något enormt, folk som kör algfilter ATS verkar ibland förespråka järntillsats för ökad effekt(bara som referens).Jag har upplevt att det blir rätt mycket järn med FM´s tillsatser, vissa acron har bland annat fått en lite lustig grön ton(som dom inte skall ha).Hoppas det gav nåt o lycka till...//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 31 oktober 2011 Dela Postat 31 oktober 2011 Jo, spårämnen och vattenbyten kan ju trigga algtillväxten, vissa alger är duktiga på att tillgodogöra sig näring i form av spårämnena som tillförs vid vattenbyten och spårämnestillsats.Sedan binds ju fosfat i sten och annan inredning och blir då lite svårare att mäta än den fria fosfaten i vattenkolumnen - dessutom varierar ju testernas detektionsförmåga på låga nivåer, det krävs mer avancerade tester typ Rowa (=D&D, merck) eller hanna för att få utslag (se nixons inlägg)Sedan finns det ju inslag av det som brukar kallas "Old tank syndrome" i din diagnos - dvs gammal Ls kan ge den här problematiken.Sjöborrar och mekanisk rensning är nog en bra lösning på problemet- och att hålla koll så KH inte ligger för lågt (här har vi ett annat svajigt område, tester emellan) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 31 oktober 2011 Dela Postat 31 oktober 2011 När det gäller spårämnestillsatser är fingertoppskänsla och färgseende som gäller, eftersom det inte finns vettiga sätt att mäta - dels finns ju diverse X-faktorer som förbrukning, spårämnesmängden i det salt du använder samt koncentrationsnivån mellan olika fabrikat av spårämnen, vilken verkar variera den hel del.Dvs om du parar ett salt med högt järninnehåll med ett spårämne av hög koncentration så får du sannolikt gröna koraller osv Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
campokatt Postat 31 oktober 2011 Författare Dela Postat 31 oktober 2011 Letar egentligen inte efter vad som utlöst algväxten, det beror nog på dålig skötsel i somras somsagt. Undrar mer varför det inte dör nu när jag inte har höga näringsvärden och har sänkt belysningn osv...Ska blanda lite ny balling utan spårämnen denna gång och avvakta lite mera...Tyvärr dog min sjöhare i natt... Känsliga små rackare det där verkar det som. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 31 oktober 2011 Dela Postat 31 oktober 2011 Tror du skulle kunna få framgång med någon högre algätare såsom Zebrosoma eller Siganus. Sniglar, eremiter och sjöharar är bättre på att äta tillväxten, men lämnar gärna de lite större och hårdare algerna. Och där passar Zebrosoma eller Siganus Vulpinus in utmärkt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
campokatt Postat 31 oktober 2011 Författare Dela Postat 31 oktober 2011 Har en liten svart Blenid med vita huggtänder som betar av algerna... Köper jag mer fiskar måste jag ju börja mata oxå. Rädd att det ska ställa till det mera. Men det kanske inte är nått problem... Dom kanske klarar sig utan mat när det finns gröna alger i burken...Ska kika förbi korallfisken vid tillfälle och se vad dom har.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 31 oktober 2011 Dela Postat 31 oktober 2011 Blennider har oftast en mun som mer skrapar alger än betar alger.Inte helt olikt sniglars mun.... eller för den delen Acanthurus-kirurger.Zebrasoma och Siganus har däremot en mun som mer "betar" och biter av algerna. De brukar därför vara mycket effektiva mot alger såsom trådalger och Caulerpa men rätt så värdelösa mot kiselalger och liknande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 31 oktober 2011 Dela Postat 31 oktober 2011 Jag ställde en gång en ljus flaska med destillerat vatten (det var på stenåldern så vattnet var verkligen destillerat) i ett solbelyst fönster under sommaren. På hösten var det fullt med grön algtillväxt på insidan! Lös ditt problem med betare istället. Den röda turfliknande algen är för mig en önskvärd alg, växer den så binder den näring som andra mer aggresiva organismer annars kan utnyttja.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.