mika Postat 4 november 2011 Postat 4 november 2011 Ska till o köpa någon/några sandvändare.Tänkte höra vad som är bäst eller rekomenderas Citera
Lulle79 Postat 4 november 2011 Postat 4 november 2011 Vi har två sandvändande sjöstjärnor och så köpte vi två Nassarius sniglar som också rör runt en del... Citera
kvalle Postat 4 november 2011 Postat 4 november 2011 Valenciennea strigata skulle jag rekomendera då den även simmar runt lite och e rolig,fin att titta på..dock kastar runt sanden ganska mycke och sorterar i högar... Citera
Husvagn Postat 5 november 2011 Postat 5 november 2011 Har en valenciennea Puellaris som jag kan rekomendera- bökar runt utav bara den, riktigt charmig fisk dessutom! Citera
mika Postat 5 november 2011 Författare Postat 5 november 2011 Tackar för svaren En sjöstjärna blir det.Valenciennea puellaris eller strigata ser ok ut.Men det finns väl en hel del till som funkar som sandvändare ?Har ni bilder så är det ett plus....lättare för mig som är färsking Citera
kvalle Postat 5 november 2011 Postat 5 november 2011 personligen så har jag försökt med 1st sandvändar tjärna som du säger och en annan modell..men båda mina går ett tag sen blir dom tröttare och tröttar och dör till slut..har föröskt mata dom med de mesta..men men bara egen erfarenhet...sen så har jag inte så stort akvarium häller..tror de kräverganska stora med mycke små mat.bara läsa på reeflx så får man bra med info om djuret...här en najs översättare om du ska ha till reeflex http://free-translation.imtranslator.net/ Citera
mika Postat 5 november 2011 Författare Postat 5 november 2011 personligen så har jag försökt med 1st sandvändar tjärna som du säger och en annan modell..men båda mina går ett tag sen blir dom tröttare och tröttar och dör till slut..har föröskt mata dom med de mesta..men men bara egen erfarenhet...sen så har jag inte så stort akvarium häller..tror de kräverganska stora med mycke små mat.bara läsa på reeflx så får man bra med info om djuret...här en najs översättare om du ska ha till reeflex http://free-translation.imtranslator.net/Jag har en bottenyta på 150*50 ! Citera
kvalle Postat 5 november 2011 Postat 5 november 2011 Jag har en bottenyta på 150*50 !då har du lite mer än jag;) men bättre kolla med mer erfarna akvarister jag e bara nybörjar sjävl..försker hjälpa de lilla man kan. Citera
mika Postat 5 november 2011 Författare Postat 5 november 2011 då har du lite mer än jag;) men bättre kolla med mer erfarna akvarister jag e bara nybörjar sjävl..försker hjälpa de lilla man kan.Och jag är tacksam för all hjälp jag kan få Citera
Genne Postat 5 november 2011 Postat 5 november 2011 Jag har ett par av dessa "Valenciennea puellaris" dom håller sand ren och då är det ett kar på 1000 liter.Ända problemet är att dom flyttar runt sanden ganska mycket, men dom är väldigt intressanta att studera då dom aldrig är stilla. Citera
MattiasN Postat 6 januari 2012 Postat 6 januari 2012 jag är också på jakt efter någon sandvändare, har en sanvändarstjärna nu som inte gör tillräckligt.... Har funderat på Nassarius sniglar men är tveksam på om de är tillräckligt effektiva för att hålla sanden vit o fin? Samtidigt så är jag lite skeptisk mot fiskar eftersom de brukar flytta sand som attans och släppa sand över inredning och koraller? Men Puellaris är kanske inte så farlig med det, den verkar hålla sig relativt nära botten när den släpper sanden? Finns det några andra bra sandvändare? Citera
Walle_j Postat 6 januari 2012 Postat 6 januari 2012 Min Puellaris som jag haft några dagar är alltid vid botten så han slänger inte runt sanden så himla mycket. Kul fisk att titta på med. Citera
loopmannen Postat 6 januari 2012 Postat 6 januari 2012 Skulle inte rekomendera Valenciennea strigata mina erfarenheter är att den stiger mot ytan innan den släpper sanden vilket skitar ned samt stör korallerna. Mycket bättre med en Valenciennea puellaris effektiva som få, jobbar precis hela tiden. Citera
Floppo Postat 6 januari 2012 Postat 6 januari 2012 Kan bara hålla med loopmannen jag ångrar att jag köpte en sån . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.