Gå till innehåll

Starta Vertex Alpha 250 skummare


niki68

Rekommenderade inlägg

montera och sätta i kontakten är ok, klara mig !

jag tittade på en film på youtube vad ska man göra när man starta första gånger skummaren......., men var lite svårt att förstå allt jag är inte so bra på engelska,tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det huvudsakliga budskapet i filmerna är två. Se till att vattennivån i skummarfacket är den av tillverkaren rekommenderade nivån eller kontrollera med andra som har samma skummare vid vilken nivå den arbetar bäst. Är nivån för hög så kan du alltid höja skummaren genom att lägga något under den. Det andra tipset är att det tar ett par tre dagar innan skummaren fungerar fullständigt. Personen ifråga menar att byggs upp en mikrofilm på skummarväggar och annat som innebär att när den är uppbyggd så går allt lättare. Därför menar han att man skall ställa skummarens luftintag lite lägre de första dagarna för att undvika att den plötsligen skummar över, vilket troligvis händer när du inte är hemma eller när du sover, när den sk "break in" punkten kommer.

Till detta kan jag lägga att jag skulle köra den i en hink med sötvatten eller helst RO vatten någon timme, med ett vattenbyte för att få bort eventuella "släppämnen" som kan vara kvar efter gjutna plastdetaljer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jag har fått några svar från reefcentral forums angående vid vilken vattennivå som arbetar bäst :Kan någon översätta på svenska och förklara till mig hur man gör ?

Mine too works best in 9" of water. 9" is what we mean by the height from the bottom of the skimmer to the top of the water line. And by stable they mean to keep the water level at that height so you dont have to keep adjusting the standpipe. Get an auto top off to help with that.

9"=23cm

annan kille skriver:8,5-9"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör första "bafflen" 23 cm hög i sumpen.. Sen resterande fack lite lägre så blir det bra. Jag har ingen vertex skummare dock sitter det "samma" RD pump i min Royal Exklusive skummare.

Måste du av någon anledning göra facket högre än 23cm så får du bara "palla upp" Skummaren genom att sätta den på en liten hylla i facket.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...