Gå till innehåll

Ytavrinning till sump = vanlig slang?


AndersD

Rekommenderade inlägg

Vad är nackdelarna (förutom igensättning) med att bara ha en slang (med hävertseffekt) till sumpen som när man gör ett normalt vattenbyte och en pump med slang som pumpar upp igen? Så länge man får rätt på flödet borde det ju (teoretiskt) fungera?

Kommer byta kar till ett Juwel 200 liters (rio180?) och hade tänkt köra med sump. Har två alternativ då, ett 112l och ett 54 liters helglaskar. Tänkte bygga 3 kammare. En för inkommande vatten med skummaren i. En större sektion med LS och en liten sektion i slutet där returpumpen ska vara. Den sista kammaren skulle då inte rymma så mkt vatten så om ytavrinnningen stannar kan inte pumpen pumpa upp mer än vad som ryms i detta facket. Pumpen lär gå torr i så fall och kanske gå sönder men hellre det än vattenskada.

Jag är medveten om att jag kan vara helt ute och cykla men har ingen erfarenhet av sump what so ever! Så, skulle detta fungera i alla fall ett tag? Vet att det finns ytavrinningsboxar att köpa men har annat att lägga pengar på också.

post-6246-14468923440453_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte att funka någotvidare bra.. Du kan aldrig matcha upp o ner flödet på den lösningen du tänker göra. Första gången pumpen stannar o startar igen så ha häverten stannat o du kan kassera pumpen. En box är nödvändig för att tekniken som sådan ska funkar.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så problemet är att det inte går att matcha vattenflödet? Finns inte pumpar som går att finställa? När man väl fått till det borde det ju vara rätt.

Det går nog att få flödena att stämma bra till en början men efter några dagar så ändrar hävert eller pump flöde något och några timmar senare är katastrofen ett faktum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki. Måste flyta på problemfritt för att det ska funka, vilket är liten risk då. Fixat box nu, hämtas imorgon. Kommer att ha ett Juwel (rio?) 200 liters kar och sump under. Är det stor fördel med att köra större sump (112liters istället för 54l) förutom platsen man vinner för grejer? Lättare att få stabila värden kanske? Har inte innermåtten på bänken så vet inte vilket som ryms efter modifiering (mittbräda ska bytas mot reglar). Nån kanske vet vad karet heter om det inte är ett rio. Måtten är 100x50x40 bhd. Hur stor sump vs kar brukar man "nomalt" ha?

post-6246-14468923451304_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sump blir alltid för liten beklagligt nog, en extra fördel med en större sump är att du kan bygga in osmosdelen eller ha ett refugium för näringsabsorbering o ph stabilisering.

Det finns ingen generell regel om sumpstorlek men större är generellt enklare o smidigare o jobba med...

När det kommer till överrinningen så gör man det ju inte komplicerat i onödan, det finns oftast en tanke bakom dom systemen som används.

Jag är själv väldigt anti-box, då jag tycker att dom är opålitligare än borrning och generellt rätt ljudliga;)

Min preferens är att borra med 2 hål ner för att kunna köra ett riktigt tyst system. Ett rör tenderar att generera ljud oavsett hur man gör och så är det en säkerhetsfråga att att ha ett extra rör ner.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borrning är inte aktuellt. Kommer köra en ytavrinningsbox med 2 slangar ner (en extra för ljudnivå/security). 112 liters karet får tyvärr inte plats i bänken så 54 litaren får duga som sump. Tanken är främst att slippa tekniken i karet och ökad vattenvolym då det är ett ganska litet kar (200 liter). Hur ska jag sätta väggarna i karet? Läst lite men vilket är att föredra? Sumpen kommer att ha 3 fack för eventuell extra filtreringsmöjlighet i framtiden. Skummardelen görs lite större än nödvändigt eftersom uppgradering kan bli aktuellt av den. Returpumpsdelen behöver inte vara så stor men den bör väl ändå rymma en del? Ska man dela jämnt - 33/33/33%?

Bilden visar 2 förslag på avdelning som jag tänkt. Vinklat glaset för att minimera vattenfallsljud. Är nån OK? :)

post-6246-14468923459101_thumb.jpg

post-6246-14468923458894_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...