Gå till innehåll

Planerar ett eventuellt hörnkar med intern sump


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Nu är man åter igång med nya planer... Denna gången tittar jag på ett hörnkar med intern sump. Jag har en plats i vardagsrummet som är alldeles lagom till ett Juwel Trigon 190. Funderar på att avdela en bit av det bakre hörnet för att få plats med en sump innehållande artemiakläckare, skummare, två returpumpar och en liten kammare där ytterfiltret kan få dra sitt vatten. Med den indelning jag har på bilden får jag med en vattennivå på 40cm en visningsdel på cirka 130L och en sump på cirka 25L.

På ytterfiltret har jag dessutom tänkt hänga på ett UV-C. Jag har tänkt köra utan streamers och istället använda mig av båda returpumparna och ytterfiltret för att skapa cirkulation (diskret och anemon-säkert). Utfodring har jag tänkt genom artemiakläckaren (matad med foderautomat) samt foderautomat med torrfoder som får gå genom returpumparna om det är möjligt. Den ena pumpen går under tiden som huvudbelysningen går och kommer ha två munstycken riktade in från ytan vid de båda yttre hörnen (röda pilar). Den andra pumpen kommer vara kopplad via en "squid" (SCWD) och ha två utblås långt ner i karet bakom aquascapen, riktade snett uppåt (som kommer täcka nästan hela de tre väggarna) för att på så sätt få bra cirkulation genom stenen samtidigt som jag får varierande strömmar (gröna pilar). Ytterfiltret ska ha sitt utlopp vid den blåa pilen med ett roterande munstycke.

Funderar på vilken kompakt skummare som kan passa. Tunze 9002 och Ferplast Blueskim 250 dyker upp i huvet, några andra förslag? Eftersom jag tänkt göra vattenbyten på cirka 20-30% med 7-14 dagars mellanrum behöver inte skummaren vara enastående. Har därför även kollat på BOYU WG-310, men vet inte hur mycket den väsnas...<br><br>Dessutom har jag tänkt att ha automatisk vattenpåfyllning

Mål: Ett diskret kar (inte massa delar som sticker ut eller ser allt för hemmasnickrade ut) som dessutom ska vara så tyst som möjligt (kommer stå på andra sidan väggen från sovrummet sett). Det skall dessutom inte kräva allt för mycket underhåll, så man med mycket enkla instruktioner skulle kunna få vem som helst att titta till karet om man skulle vara borta mer än 2-3 dagar.

Jag har säkerligen missat massor trots att jag skissat på detta ett tag nu, men tyckte det kunde vara dags att ta hjälp av alla som är villiga att såga mina idéer! :)

Problem som jag redan identifierat:

1. Det kommer bli meckigt att komma åt allt i sumpen (för att inte säga omöjligt kanske) :S Till hjälp har jag mina orangutang-armar och en pall, så borde jag kunna göra det mesta åtminstone även om det står in i hörnet.

2. Det kommer bli tok-trångt att få plats med allt i sumpen, men det kanske kan gå med lite vettig planering och rätt val av teknik :)

post-5077-14468923442526_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett kar i samma storlek och form. Och det är ett elände att komma åt överrinningsfacket som jag byggt längst bak i hörnet. Jag skulle nog inte vilja ha skummare och grejer där. Är en liten sump utesluten? Jag har lyckats få mitt kar nästan helt tyst efter mycket planerande och val av rätt teknik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästan helt uteslutet... vill ändå ha en del teknik gömd bakom, så det känns onödigt med dubbla sumpar. Dessutom ger ytterfiltret möjlighet till att göra ett vattenbyte i badkaret istället för att slabba med vatten direkt vid akvariet (en del av det IAF). Hade velat haft ett kar att känna på så man bara kunde se om det överhuvudtaget var möjligt att sträcka sig in så som jag tänkt mig med de mellanväggarna. Annars faller ju hela idén...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag vill helst ha en konstant nivå till både skummare och i visningsdelen. Då måste jag ha minst två avdelningar. Men du kanske tänker på att köra utan skummare eller?

Oavsedd vad så vill jag kunna sätta returpumparna skyddade bakom en vägg för att göra systemet anemonsäkert samtidigt som jag dessutom på så sätt ganska enkelt kan lösa det varierande flödet men ändå kan ta upp pumparna och rengöra dem/byta dem om det skulle behövas utan att jag behöver riva halva revet. Hoppas jag inte låter otacksam, jag är tvärt om mycket tacksam för dina svar Claes! :) Det är genom diskution som man oftast kommer fram till de bästa lösningarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att det är bra att testa sina idéer mot någon!

Ja, tanken var att skippa skummaren. Då finns det inte samma anledning att regelbundet böka så mycket i facket längst bak och skummare gör ljud. Rengöring av pumpar krävs ju inte så ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag ställer in karet där jag tänkt ha det, så kommer det inte bli tillräckligt med plats längs sidorna för att få ner en skummare. Slangarna till ytterfiltret är väl det tjockaste som kommer gå i så fall (om man inte flyttar ur allt, men då kommer karet sticka ut i nån av de båda dörröppningarna som finns på vardera sida). Valet att köra med skummare kommer av att jag kände att ett kar med skummare nog skulle bli säkrare med tanke på hur hårt jag tänkt mata (vilket jag glömde nämna innan)... Sen får man väl hjälp mes syresättningen dessutom? En tredje anledning var att jag har tittat lite på det där med ozon, och då underlättar en skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På väg hem från Hornbach där jag tittade på ett Trigon 190 för att se om jag skulle nå, och det verkar lovande! :) Har även skissat lite på papper hemma för att se vad jag kan få plats med och hur. Det verkar inte omöjligt om än hyffsat trångt. Gjorde om designen lite med mellanväggarna i sumpen för att det skulle gå och har gjort designen efter BOYU-skummaren samt två AquaBee UP2000.

Några förslag på alternativ till boyu'n?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påhängsskummare, typ Deltec mce600, är inget alternativ? Spar plats men blir ju lite delar som sticker ut. Använder den själv i mitt hörnkar med intern sump.

Jag håller precis på att starta ett juwel 350 liters hörnkar och har köpt en deltec mce 600. Är du nöjd med den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fundering, med tanke på att jag med har ett hörnkar. Riktningen på de båda yttre cirkulationspumparna som du har satt ut på skissen, kommer det att funka? Tänkte bara att det blir inte så mkt cirkulaton de båda strömmarna möts på mitten och sen går det ner eller upp eller? Som sagt är jag nybörjare på detta och jag har satt båda mina pumpar på samma ställe bara att den en riktar sig rakt fram och den andra mer mot ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...