Gå till innehåll

Ny och större!


koaala

Rekommenderade inlägg

Ska ny bygga om och skicka mitt nyvarande kar på ca 10 år 150 liter till pension. Jag har aldrig silikonat om den och var jätte rädd att den börjar läcka när som helst. Ska ge den till gerbiler istället och ha en ny 250 liters till saltvatten. Har faktist beställt en från Tyskland och betalade bara 1700 för den inklusive frakten. Håppas bara att den är hel när den väl är framme. Köpte ett bokhylla med skåp från antikvariaten för bara 250 kronor, som jag färgade och lackade om, så att jag fick både skåp och kupa till karet. Hyllorna fick jag så klart bygga om lite att den ska passa. Tidigare hade jag sumpen bakom i karet men den gången har jag bestämt mig att ha den i skåpet. För jag inte vill borra den nya karet då gjorde jag eget överrinningsbox av plexi, bvc rör, slangar och acrifix 116. Den är vattentätt och ska testas snart för max flödet. Röret ner till sumpen har jag installerat med mening lite snett så att vattnet kan rinna ner längst med sidan istället att bara ramla rakt ner, för ljudets skull, for see snart om det var rätt tänkt eller misstag. Ska lägga upp någon bild när jag väl är klart med det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar vad är bästa sättet att flytta allt från det gamla karet till det nya. Problemet är att den nya ska stå precis där den gamla står och jag vill gärna byta ut all vatten. Enklaste vore om jag kunde knyffa den gamla med vatten i (som jag kan ana är omöjligt) och sedan flytta den nya på plats, fylla med allt, sten och koraller och installera teknik. Om jag kunde göra så hade det i mina ögon varit smidigaste för det kommer nog att ta tid med allt teknik som jag måste installera om. Byter man all vatten, betyder det egentligen att man börjar från början? nitrit, ammoniak? Kan man bara slänga i stenen, koraller och fiskar eller måste det göras något speciellt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har ett Rsm 250 som ska över i ett nytt 540 som ska stå där 250 stod. Jag gjorde så här att jag tömde ut ca 150-180l vatten i två tunnor så fiskarna kunde va kvar i 250 sedan kunde vi flytta på det akvariet, tillbaka med vattnet igen. Varken fiskar eller koraller tog ngn skada det har gått ett par veckor och allt mår som det ska. Nu är nya karet på plats och det gamla ska flyttas över så fort alla värden är som de ska.

För att få avrinningen tyst satte jag en 45 gradig vinkel på röret och det finns inget sörplande ljud alls.

Lycka till

Benny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det blir svårt på ditt sätt om du inte kan flytta ditt nuvarande kar från platsen.Om du har en balja eller köper en regnvattentunna eller dyligt kan det gå smidigare.

Jag skulle haft en tunna på ca 80 liter finns billiga varianter eller en ikeaback finns upp till 360 liters.Sen her jag över lite av det inkörda vattnet i den flyttar över stenen koraller och fiskar sätter en värmare och pump i backen.Tömmer resten av vattnet osv från 150 liters sen är det bara att flytta det och ställa dit det nya.Sedan fyller du det med ca 150-200 liter och tillsätter salt och en pump att blanda upp saltet med.Sen kan du ta vatten från tunnan och he i så mycket av det som du kan sen flyttar du över stenen och sisst koppar du in fiskar och koraller genom att ta vatten från det nya karet och he i tunnan eftersom.Sen her du resten av vattnet från tunnan inklusive fiskar och koraller.Dock kanske du skall ha lite färdigblandat vatten i en dunk om du skulle behöva fylla på mer.

Detta är hur jag skulle göra det men det finns nog andra smarta alternativ här på guiden så vänta på svar ;)

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan byta allt vatten, men många väljer att blanda nytt och gammalt. Jag hade bytt allt på en gång om jag ändå skulle byta kar.

Ta och töm ut hälften av vattnet i hink/balja, plocka sen ur sten och koraller, skölj av stenen i det vatten som finns kvar, töm sen resten från det gamla karet.

Flytta bort det, ställ det nya på plats, fyll upp med hälften nytt vatten, lägg i sten, koraller och fisk, låt det gamla vattnet stå en stund så löst smuts lägger sig, fyll sen upp med det gamla vattnet tills det är mest smuts kvar i hinken/baljan, fyll sen upp med nytt vatten tills du når den nivån du ska ha.

Så hade jag gjort i ditt läge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren. Tunnor har jag många av alla olika storlekar, 2 st 200 l, 100 l och så vidare. Jag vill byta all vatten av många anledningar. För det första har jag använt kranvatten sista tiden för jag fick plocka bort osmosen. Jag hade kopplat den i källare i duschen, men plötsligt var vårans ordinarie dusch på behov av renovering och jag var tvungen att fixa tillbaks duschen i källaren, nu är dock duchen klar och jag kan koppla tillbaks osmosen. Från den tiden jag har använt vanligt vatten har jag haft kisel alger i karet, inte mycket men de finns. För det andra har jag flera korraller med stenar de växer på som överlevde krashen, som kanske har läckt något giftigt över tiden. Vet ni ungefär hur mycket vägen en akvarie med vatten i, 150 liters med skåp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är 250 liters 100x50x50. Har beställt från aquaristic.net. Akvarium kostar där 108 eur och transport 80. Har handlat från de förut och alltid varit nöjd, dock har de inte alla karen i lager och man måste vänta tills det kommer in, men de har väldigt fin respons från kundtjänst och de meddelar när den skulle komma. I ditt fall skulle jag rekomendera att vänta lite och se om mitt kar kommer fram som hel. De sa att det ska vara hos de på fredag och troligen får jag den runt onsdag. Kan uppdatera här om allt gick bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Äntligen har akvarium kommit, håller nu att testköra den och se att allt funkar som det ska. Det tog exact en månad med leverans, tack vare att det var slut i lager. Det levereades med dhl som de alltid använder och åter igen var jag nöjd. Det var på en special pall och hade inte ett enda kråma på. Fick till och med akvariumet öppnat och lyft på platsen. Kör nu genom sötvatten från detta och passade på att testa överrinningsboxen också, men upptäckte att returpumpen är alldeles för stark. Tänkte använda en dammpump men det verkar vara kraftigt överdimensionerad, antigen måste jag strypa flödet eller skaffa en lite mindre. Det blev en riktig storm inne i karet. Glas tjocklek 8 mm och stödlisterna finns men inte över hela sidan.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...