mr_alex Postat 16 november 2011 Postat 16 november 2011 NY tråd om mitt akvarium!Lite info:Karet:510 liters Hörn akvarium plus ca 100 liters sump.ytavrinning i bakre hörnan med Durso( borrat)New jet 1700 returpumpDeltec uv 20wMacro skummare max 1000 literBubble magus Nac7Giesemann Nova 250w MH2 st 30w t8 blå rör just nu men ska troligtvis uppdatera till en ledramp.Tunze streamer med singelcontroller 12000 l/h"Fish-street" Streamer på 12000l/hBubble magus DoserpumpInvånare:Clownfiskar:2 Amphiprion ocellarisDvärgkejsare:1 Centropyge flavissimaKirurger:1 Acanthurus nigrofuscus1 Paracanthurus hepatus1 Zebrasoma flavescens1 Zebrasoma veliferumFrökenfiskar:1 Chromis viridis5 Chrysiptera hemicyaneaAnthias:4 Pseudanthias randalli4 Pseudanthias cheirospilosKardinalabborar2 Pterapogon kauderniKejsare:1 Pomacanthus annularisWrasse: 1 Pseudocheilinus hexataeniaHökfiskar:1 Neocirrhites armatus
mr_alex Postat 16 november 2011 Författare Postat 16 november 2011 Nu är det så att jag har även: 4 montipora digitata 1 röd flakväxande montipora 1 grön flakväxande montipora1 lila flakväxande montipora4 gröna acroporaNu till problemet! Acropororna mår fint men alla montiporor bleknar och håller på att dö(dock så mår den gröna flakväxande montiporan fortfarande ok). Vad kan det bero på? fosfaten ligger på 0,05(jbl) och nitraten på 80(jbl) 25(salifert test nr1) och 2,5 ( salifert test nr 2). har ingen aning vilket av dessa som stämmer, dock så är en av salifert testerna utgånget 02/11 men det andra 05/12 eller något sådant. Vet dock inte vilket av de som går ut när. har dock ikväll testat att tillsätta aminosyror och ska se om det blir någon skillnad på korallerna. Som jag förstått det så är det att om korallerna reagera positivt på det så har man låga näringsvärden? stämmer det? har ni några förslag på bra nitrattest? Sen sa en av mina lokala handlare idag att jag borde stänga av mitt uvc direkt om jag inte har problem med prick och att pga av att det är på så kan det ha hjälpt till att få korallerna att må dåligt. ska jag stänga av det? Kör förresten med biopellets i ett ombyggt classefilter vilket jag glömde nämna i första inlägget! Vet inte vad jag ska göra! behöver experthjälp nu!
Ferngren Postat 17 november 2011 Postat 17 november 2011 Hej Alex.Kan du inte ange om du mätt KH, Kalcium och Magnesium. Dessutom vilka tester du då använt.Berätta även hur de sitter i karet. Mörkt, ljust, i stark ström mm.Eftersom de kommer från mitt zeovitkar vet jag att de satt i ganska svag ström och de flesta nere på botten (2*250 W+ 4*54 W).
Rekommenderade inlägg