Gå till innehåll

Tropic-Marine Bio calcium


adddo

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...

Jag använder Bio-Calcium! Enkelt och billigt! Tillsätter visserligen grymma mängder, gör av med ca en 1,8kg i månaden (mina SPS växer så det knakar). Har köpt en 18kg hink så det blir inte så dyrt utslaget per månad. Det är faktiskt billigare än när jag kör med kalkreaktor!

Observera att det är inte bara kalcium i preparatet utan det innehåller buffert (KH) och spårämnen också! Många tar fel!

Observera även att man inte ska överstiga 420 i kalcium då spårämnen kan binda sig vid högre värde. Läs på burken!

Det är även viktigt att hålla koll på salthalten då den så sakta höjs med det här preparatet.

Fyll på lite varje dag i stället för mycket då och då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder den, men har märkt att kH slår genom taket! Mätte inte ett tag och tillsatte 1mått/100l och efter 1 vecka var kH uppe i 15dKH! Trodde att det berodde på något annat, så jag satte "jämvikt" med CaCl tills Va nådde runt 520 (gradvis) och lätt det sjunka av sig självt, efter en vecka var man nere in Ca 440 kH 9. Först trodde jag att det hela verodde på något annat, så jag görde ett test, drog i några måt och mätte kH före och 8 timmar senare, hade gått upp 2 "grader"...

Bjarne jag mätte hur mycket skopan kunde rymma det blev 2 teskedar, dvs 10ml. Hoppas det hjälper ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder den, men har märkt att kH slår genom taket! Mätte inte ett tag och tillsatte 1mått/100l och efter 1 vecka var kH uppe i 15dKH! Trodde att det berodde på något annat, så jag satte "jämvikt" med CaCl tills Va nådde runt 520 (gradvis) och lätt det sjunka av sig självt, efter en vecka var man nere in Ca 440 kH 9. Först trodde jag att det hela verodde på något annat, så jag görde ett test, drog i några måt och mätte kH före och 8 timmar senare, hade gått upp 2 "grader"...

Bjarne jag mätte hur mycket skopan kunde rymma det blev 2 teskedar, dvs 10ml. Hoppas det hjälper ;)

Tack! Det gör det! :)

Så hur mycket tillsätter du nu per 100l/dag?

Bara kört med kalkvatten innan o det har varit tillräckligt, men nu har jag sett att det sackar efter lite så tänkte komma igång med detta nu igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har alltid kört med Bio-Calcium. Ungefär 2 skopor i veckan(10ml) går det åt till mitt 100liters. Jag gör ett 15% vattenbyte varannan vecka också. I början fick jag problem med högt KH, då började jag dosera Mg(bio-mg) till rätt nivå och då får man perfekta värden.

Svårt att komma över ett Ca på 420 med denna produkt.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag körde tidigare med bio-calcium i pulverform, men jag gillar inte riktigt att hålla på och skopa i en eller flera gånger i veckan jag missade ofta någon dag fram och tillbaka, känns som det blir lite onödigt stora svängningar i karet. Dessutom är det ju ganska odrygt.... Jag har gått över till den flytande varianten via doserpump, men ska väl snart skaffa "vanliga" balling kemikalier och bland själv istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller på med 3-4 skopor i veckan, hade tidigare problem med högt kh oxå, men sedan jag började tillsätta Mg av samma märke har värdena stabiliserats.

Salthalten kan gå upp lite men den håller jag nere med att ta ur någon liter vatten (i veckan) ur karet och låter endast autopåfyllningen av osmos fylla på.

Någon gång i månaden får jag tom ha i lite tripple buffer för att hålla kh och ph på rätt nivå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller på med 3-4 skopor i veckan, hade tidigare problem med högt kh oxå, men sedan jag började tillsätta Mg av samma märke har värdena stabiliserats.

Salthalten kan gå upp lite men den håller jag nere med att ta ur någon liter vatten (i veckan) ur karet och låter endast autopåfyllningen av osmos fylla på.

Någon gång i månaden får jag tom ha i lite tripple buffer för att hålla kh och ph på rätt nivå.

finns många faktorer om det ej är i balans som gör att vissa värden kan gå upp/ner, tex. lågt Ca ger högre KH, så säkert det som gjorde att du fick högt KH tidigare. alternativt lågt Mg som sänker Ca+KH och det buffrades med för mkt som höjde KH.

vad är det som gör att din salthalt går upp, vilken tillsats höjer det av det du kör med?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det som gör att din salthalt går upp, vilken tillsats höjer det av det du kör med?

~Henrik

Skulle tro att det är Tropic Marine - Bio Caclium (pulver) som har den salt höjande effekten av någon anledning.

Har läst att fler har haft detta problem, någon som kan bekräfta kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...