accsel Postat 16 november 2011 Postat 16 november 2011 Är ännu inte så van vid saltvatten och har problem iom att jag har ett kar på endast 31 L, jag byter något oftare vatten än /7 dagar men en del vatten hinner ju dunsta bort och salthalten mkt svår att hålla på en jämn nivå. När jag har en hink färdigblandat är det mkt lägre salthalt i det nya vattnet. Hur pass stora skiftningar i salthalt är skadligt för biologin i akvariet?Dunstningen sker ju även om glaset sitter på ovan.kass. Citera
heba Postat 16 november 2011 Postat 16 november 2011 Fyll på dagligen med osmosvatten den mängd som har avdunstat och håll därigenom salthalten på en jämn nivå. Citera
Lasse Postat 17 november 2011 Postat 17 november 2011 Du skall alltid ersätta det avdunstade vattnet med sötvatten - ej saltvatten. Det gäller oavsett om du använder osmosvatten eller tar kranvatten direkt. När vatten avdunstar så är det bara sötvatten som försvinner, saltet blir kvar i karet. det är inte i princip större svängningar i ett litet än i ett stort eftersom avdunstningen är beroende på storleken av interfacet mellan vatten och luft samt hur torr luften är ovanför.MVH Lasse Citera
Vandal Postat 17 november 2011 Postat 17 november 2011 gör en markering med tusch på sidan av karet när du har "rätt" salthalt, fyll upp dit med sötvatten innan du gör bytet... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.