Gå till innehåll

585:an tar form till 375:an


timmpa

Rekommenderade inlägg

Hittade mej ett lite större kar än jag hade innan....tänkte som så att det är "mindre"jobb med ett större än 3 st mindre kar.

Sakt och gjort så införskaffade jag mej ett "lite" större kar och det fall på ett 585L kar med sump och bänk som hittades här på guiden(tack för att ni finns till).

Måtten på karet va bara 150x60x65 och med måttbandet i handen för att kolla hur,vart man kunde ställa det så tyckte man inte det va så stort.Glad i hågen så

fixade man släp och bärhjälp och drog iväg för att hämta det.Väl framme så blev det mera en...fan är det så stort....jaha ja det är väl bara att bära då :P.

Fick med en ca 70Kg sten i köpet med och med stenen jag hade innan är man uppe på ca 100Kg Ls vilket borde räcka.

Till karet följde det med en bänk som en "möbel"snickare skulle ha tillverkat i ek till karet med platts så klart för sumpen mm.

Så väl hemma igen blev det en del flyttande på andra karen och en regäl skrubbning av det nya karet samt ett par väl valda ord ifrån min sambo

om att det va nog lite väl stort kar.

Ett par dagar senare va det dax för att börja fylla karet för första gången....lika nervöst varje gång oavsätt storlek på karet...så fyllde det till hälften ca för att sedan lägga sten och planera hur man ska få i all denna sten.

Blev riktigt snyggt när man fick i dom koraller man hade innan samt att man hittade några som satt på stenen vilket man inte blev ledsen över att hitta.

Allt va frid och fröjd tills i söndags morse när man såg den "proffs"byggda bänken svaja när man va nere i sumpen och bökade.

Tanken på att den inte va stabil slog mej aldrig innan då den stått med karet och skulle vara gjord för endamålet.

Panik utbröt och alla hinkar man hittade samt 2 kar fylldes ganska omg med vatten,sten,koraller,fisk mm mm.......fy faen att man inte byggde om bänken som man tänkte dag 1.......ja ja har man inte jobb så skaffar man sej bara lite mera :)

Hmmm vart fn ställer man karet.....äh det får bli vardags rums bordet.....åååå nej där rök en slang och där rinner det saltvatten över golvet....men skam den som ger sej...fram med trasor och handukar....phhuuu

Vardags rummet ser ut som en krigzon,hinkar,bunkar överallt.

Väl ner plockat kar och en redig koll av bänken så visar det sej att den är byggd av ek laminerad spånskiva som sitter i den övre topp skivan med 8 st skruv som går in ca 1 cm och det va allt den satt i.....att den höll och att man inte andvänder den där håriga knölen i mellan axlarna och tänker minst en gång till innan man gör dumheter.

Nå väl slapp iaf ca 500L saltvatten på golvet....hahaha so far :P

Bänken ombyggd och känns riktigt stabil så idag är det åter fyllning av vatten och stenar till hälften började redan igår med att fylla ca 200L vatten som fick stå över natten och nu är det sten läggning som gäller igen....får se om det blir lika fint som sist...men det brukar det inte kunna bli.

Ska se om jag hinner lägga ett par bilder senare.

/Niklas

Ändrat av Maglofster
Hjälpte till med en ändring.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja lite bilder kommer det inom kort hoppas jag....bara man kan bli nöjd med sten läggningen igen :) vilket tar ganska lång tid denna gång känner jag.

pillad med det ganska så hela dagen och är inte nöjd enu...men kanske man bara ska låta det ligga...ser ju säkert finare ut när korallerna sprider ut sej eller när man får ett ryck och skaffar några flera :)

Ja man skulle väl kollat lite närmare på hur bänken satt ihop men tänkte som så att han har ju haft den stående så med allt i den...men visst det hade vart spännande att komma hem och vada i vatten en dag.....not hehehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten bild uppdat.inte riktigt nöjd över plaseringen av korallerna men det kommer väl att bli bra till slut...har 3 sten till men dom får inta sumpen tills jag vet om jag vill ha dom eller om dom passar i.Lite grejer kvar att fixa till som tex måla bänken,sätta list på framsidan och fästa bakgrund.

post-5875-14468923575932_thumb.jpg

Gamla karet smet med på en bild ser ja....va tajt om utrymme där i när det vart om bygge av bänken.....hmm sumpen är större än det gammla karet :)

post-5875-14468923576191_thumb.jpg

/Niklas

post-5875-14468923574804_thumb.jpg

post-5875-14468923575092_thumb.jpg

post-5875-14468923575393_thumb.jpg

post-5875-14468923575655_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, det där blev ju hur snyggt som helst. Grattis! Häftig design också med brutna rutor på sidorna! Vad har du för belysning? Tycker du har starkt sken i akvariet! -Tummen upp

Är nyfiken också på det andra akvariet vid sidan om, ska du ha två rev? :smiley9:

Vilket märke är akvariet? Kan väl inte vara ett Juwel? Kan inte minnas de har byggt så stora akvarium genom tiderna.

Funderar också på det jag ser på bilden till vänster. Är det en sån flytande ytavrinnare? Ett litet knep som jag själv kom på du kan göra för att förebygga problem i framtiden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42853-Flytande-ytavrinnare&highlight=flytande.

Lycka till i fortsättningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Tedd :) ....Kör bara med en liten mh på 250w och ett par t5 rör på 39w men det lyser på ganska bra...eller så är det bara sanden som är för vit ;)

Karet vid sidan av är ett Juwel panorama....det stora karet är byggt i Linköping....gillade liksom modellen att den liknade Juwelen men lite större format :D

Nä inte mer än ett kar igång denna gång...hahaha men man ska aldrig säga aldrig.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då är man där igen med dom hemska små brunalgerna i sanden :)

kanske dax att skaffa något som bökar i sanden....undrar bara vart man ska åka för att få tag i något....man sitter ju inte direkt nära någon butik :P

vilket är att bäst som sandvändare...snigel,sjöstjärna eller vad finns det för roliga saker :)

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då är man där igen med dom hemska små brunalgerna i sanden :)

kanske dax att skaffa något som bökar i sanden....undrar bara vart man ska åka för att få tag i något....man sitter ju inte direkt nära någon butik :P

vilket är att bäst som sandvändare...snigel,sjöstjärna eller vad finns det för roliga saker :)

/Niklas

Vänta ut det istället, jag hade problem som in i med skit på gruset, nu har de försvunnit konstigt nog och jag har ingen mer än min ingenjörsgoby som bökar i sanden och han håller sig mest inne bland levande stenen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då är man där igen med dom hemska små brunalgerna i sanden :)

kanske dax att skaffa något som bökar i sanden....undrar bara vart man ska åka för att få tag i något....man sitter ju inte direkt nära någon butik :P

vilket är att bäst som sandvändare...snigel,sjöstjärna eller vad finns det för roliga saker :)

Sandvändande sjöstjärna är bra.

Nasariussnäckor gör också ett bra jobb.

Eremiter till viss del.

Valencienna Puellaris är väldigt duktiga på att flytta sand. De är också duktiga på att hoppa ur karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så ja nu börjar det bli lite fason på det hela...är väl i stort bara bakrutan som växer igen med alger men det kan jag leva med.

Kör i daxläget med vodka och får säga att det funkar kalas.....minskade ner på vodkan ett par dagar och för att kolla läget men fick då en hinna på frontglaset??

Har funderingar om att börja med biopellets ist för att göra det lite lättare för en själv.

Har dragit på lyset på fullt med i form av 2x250w mh och ett par t-5 rör.mh lyset går ca 6 tim medans t-5:orna går ca 12 tim sen nattetid är det ett par mindre led-ramper som agerar mån belysning.

Försöker dra in några bilder men det funkar visst inte förtillfället för mej.....så får återkomma med det lite senare.

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandvändande sjöstjärna är bra.

Nasariussnäckor gör också ett bra jobb.

Eremiter till viss del.

Valencienna Puellaris är väldigt duktiga på att flytta sand. De är också duktiga på att hoppa ur karet..

Missat att du skrivit :( men visst en ermit står på listan...ganska roliga att se på när dom knallar runt på stenen :)

Ser juh riktigt fint ut!

Tack :) skulle väl behöva fylla ut med lite mera koraller på en del kala fläckar.....men det kommer väl :P

Försöker fortfarande att ladda upp lite bilder men inte lyckats enu.....sitter på mobiltbredband och det är typ storm här så det kanske har med det att göra :)

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där nu fick jag in bilderna som skulle upp igår :)

Kan ju dra lite om tekniken....den lilla som finns ;)

2 st t-5 39w

2 st mh 250w/st

2 st enklare led-ramper som agerar mån/kvällsbelysning

3 st streamers a 3000L/H

1 st koralia 4 4600L/HDeltec MCE600

2000L/H returpump(har en laguna 6000 men tror den blir lite mycket)

post-5875-1446892421452_thumb.jpg

/Niklas

post-5875-14468924214314_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jodå jag är jätte nöjd med korallerna....mmm lite grinig är den väl enu men får ge den ett par veckor så den får slå rot igen sen borde den komma igång :)

Vet inte om jag ska plocka ur lite sten och bygga om lite men det är lite framåt i tiden :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Blev lite bättre med 20.000k lampa tycker jag....nu börjar alla koraller som köptes in ta sej som dom ska.

Funderar om man ska bygga ut med lite t-5:or med har i dag bara 2 st 39w kan behöva fylla på med 2x54w

i mot bak kanten av karet för att fylla belysningen i karet lite.Tyvärr ger ju inte kameran rätt för sej hur det ser ut live :)

post-5875-14468924514858_thumb.jpg

/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Dax att fylla på med lite bilder.Det växer på bra i karet det enda som inte vill är 2 sten korall fraggar(sps) som dött eller är på väg att knalla vidare.Men annars så funkar det väl som det ska.Xenian växer för bra och då man läst om denna "pest" så fick dom hamna på lösa stenar som går att lyfta urför att lättare kunna ta ner beståndet till ett mera hanterbart antal.Lika dant blev det med den gröna stjärnpolypen att den fick en egen liten sten.Sen har jag sett flera sk led snäckor.Fick med en på en bild såg jag(nr 13).

post-5875-14468924611442_thumb.jpgMvh Niklas

post-5875-14468924604929_thumb.jpg

post-5875-1446892460514_thumb.jpg

post-5875-14468924605367_thumb.jpg

post-5875-14468924605586_thumb.jpg

post-5875-14468924605794_thumb.jpg

post-5875-14468924606027_thumb.jpg

post-5875-14468924606324_thumb.jpg

post-5875-14468924606609_thumb.jpg

post-5875-1446892460686_thumb.jpg

post-5875-14468924607064_thumb.jpg

post-5875-14468924607353_thumb.jpg

post-5875-14468924607595_thumb.jpg

post-5875-14468924607812_thumb.jpg

post-5875-1446892460803_thumb.jpg

Ändrat av timmpa
Glömde helhets bilden
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Ja inget direkt nytt som hänt.Håller på att bråka med röda slem alger.Sen har jag flyttat om lite små stenar med fraggar och håller på att jaga små fraggar i karet

som släppt ifrån dom lite större som tex kenyaträd....har lite bekymmer med skivanimonerna med.Det blev väl trångt på stenarna dom satt på så några har släppt och är

inte så fullt enkelt att få tag på dom....och får man tag på dom vill dom inte sitta där man vill hahahaha :P

Men thats life as we know it ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...