Gå till innehåll

kan ni säga om min Bubbelfällan är rätt byggt


niki68

Rekommenderade inlägg

Det viktiga är ju att man har minst ett ställe där vattnet tvingas gå uppifrån och nedåt, det är ju då bubblorna förhoppningsvis inte följer med ned. Det som också är viktigt är att den avdelningen där vattnet tvingas uppifrån och ned inte är för smal för där vill man ju att vattnets hastighet ska vara låg så inte bubblorna dras med.

Så precis som redan sagt så kommer det troligen fungera bra precis som det är :)

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man den mellersta delen högst så får man 2 ställen där bubblorna kan enkelt släppa mot ytan.

Som du har din så blir det bara ett ställe för bubblorna o släppa från vattnet och om dom följer med så hamnar dom längst ner i följande fack och åker lättare in i pumpen.

Om skivorna är för nära varandra i förhållande till mängden vatten som åker igenom så kan vattnet ändå dra med microbubbor, ser inte ut o vara nåt problem i din sump dock...

För at summera så ser jag dock inga större problem med din sump, det är bara om du skulle ha en skummare som släpper från sig en massa microbubblor som det kunde eventuell bli nåt.

Du kan klara dig bra med bara en skiva så bubbelfällor är inget absolut måste har jag märkt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent teoretiskt...

Bör inte sista glaset i en fälla var ner mot botten innan pumpen?

Eventellt bubblor som är kvar bör väl släppas mot ytan och inte nere i botten mot pumpen?

Jag gjorde som du i början men avslutade med ett extra glas. Sista glaset satte jag ett 3/4 högt (jämfört med de andra) för att tvinga upp eventuella bubblor. Att jag gjorde det lägre var för att den alltid skulle vara under vattenytan. Även vid nivåminskning vid avdunstning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...