Gå till innehåll

Hur lång tid för revkeramik att bli "bra"??


Majki01

Rekommenderade inlägg

I karet jag inte köpt än, men planerar... Så vill jag inte ja någon LS utan har hittat ett företag som säljer billig jäkligt snygg revkeramik. "pelare", så min fråga.. Om jag köper dessa pelare och bara slänger ner dom i ett kar med mycket bra LS i .. Hur lång tid behöver dom ligga där innan dom får "funktionen" som LS har??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste tillsätta iallafall något kilo levande sten för att få in kulturen i den döda stenen, räcker nog med något kg på 10kg död sten, hur lång tid det tar för kulturen å hoppa över till din sten kan jag inte svara på:)

Finns säkert nån fancy bakteriekultur å tippa i istället för den levande stenen men jag tror inte du får samma mångfald med djur,kryp,bakterier å annat göjs som följer med.

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får aldrig funktion som levande sten i revkeramik. Levande sten är porös för att en massa olika organismer borrat och frätt i den under många år. Så porerna är olika grova vilket medför att bakterier är i de finaste porerna följt av större och större djur i större porer. Detta medför att stenen åtminstone delvis rensar sig själv. Revkeramiken har bara en porgrovlek och är inte heller gjord av ren kalksten vilket gör att den inte kan koloniseras på samma sätt.

Men på 6 månader bör du ha lakat ur det mesta av den ytligt liggande silikaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Död LS är ju annars ett alternativ om man vill ha gott om tid på sig att fundera å bygga, så kommer jag köra iallafall, sen tillsätta en 5-7 kg levande sten, sen kommer jag att ha ytterligare en 12-15kg död sten.

Tänk bara på att den döda stenen kan behöva lakas ur om det inte redan är gjort

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...