Gå till innehåll

30L nano!


Matte91

Rekommenderade inlägg

tänkte omvandla mitt 30L shrimp kar till ett salt kar nu :) kasnke tar några veckor innan jag kommer igång, tänkte samla på mig lite grejor innan jkag börjar så det inte blir en massa utgifter på en gång :)

karet är ett cocon eller hur det stavas xD det är på 30 liter och har en orginal pump men ser att det bara står "freshwateruseonly" så kanske inte så bra att använda den :) så kanske tips vilken pump man ska ha kollat lite på nano pumpar men vet inte vilka som kans funka till det, vill ju inte att den ska vara för stor :S vill ha så mkt yta som möjligt i karet.

Och så över till belysningen det sitter ett fluval max 11 watt. måste nog ha ny belysning med :) lite saker redan där. hade tänkt mig LED belysning för att dra ner på elen ;) har rätt så "många kar nu" 5 st.

tänkte om man har led kommer värmen att räcka ? eller ska man ha en doppvärmare ?

en bild på akvariet :)

post-6327-14468923560458_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om pumpen är för sötvatten enbart och det faktiskt stämmer så är det väl antagligen så att den kan rosta i saltvatten... Eller något annat tossigt. Så den kan du nog hoppa.

Så kan du skaffa en liten streampump för vattenrörelse i karet. En korallia nano blir nog kalas och tar inte så mycket utrymme i anspråk :-)

Jag skulle nog prova bygga en liten LED belysning med fyra 3W dioder till ett sådant här akvarie, det verkar överlag som folk här på sidan vill vara betydligt vildare i antalet dioder än jag. Men det är de det :-) Två blå och två vita så har man nog ett fint ljus som räcker till ganska många koraller.

Du borde kunna klara dig ganska bra utan värmare tror jag. Du får mäta temperatur sedan. Ligger du runt 24-26 grader så är det ganska bra. Är det lägre så kan det vara idé att kolla om en värmare kanske är något dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är det väldigt populärt här på guiden att köpa hem lösa dioder med drivdon och tillhörande och bygga ihop din LED armatur helt själv. Om det låter något för dig kan man köpa saker tex här ifrån: http://www.rapidled.com/servlet/StoreFront

Annars finns det nog färdiga armaturer och lampor man kan köpa, men jag har inget tips tyvärr. Men det blir att beställa från akvarist handel eller liknande, Ikea har inte så mycket att erbjuda när det gäller att odla koraller :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle en [h=1]Cirkulations pump / Wave Maker 2000L/H funka ?[/h]

- Hög kvalitet på magnet fixeringen

- 360 graders - Kulled tillverkad av titanium

- Energisparläge, tillförlitlig och användarvänlig

- Spänning: 220-240V

- Effekt: 3W

- Resultat: 2000L per timme

- Storlek på pump: 4,5 cm höjd x 3,5 bredd x 6 cm längd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Resun waver 2000 levererar det klenaste 2000 liter per timme någon beskådat dock är min erfarenhet så den pumpen skulle nog fungera i karet utan att det blir någon storm att prata om :-) Annars skulle 2000 liter i timmen vara ganska häftigt dock, en tunze 6025 skulle nog inte fungera flödesmässigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar tackar :D har en slimline backgrund nu hade tänkt flytta back den en bit och göra som en annan gjorde med ett liknande nanokar, men hittar inte den tråden nu xD håller på att bli galen!!!!

Någon som vet vad tråden heter och kan länka den till mig så skulle jag bli GRYMT glad xD han hade en bragrund och hoppas han hinner testa den innan jag börjar flytta min aräkor jag hr i det till ett annat kar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bra. Inga alger än, har en turbosnigel som far omkring, men är ganska färsk än.Om det sätts igen så får man bara göra större kam. Fungerar ju på andra kar.Det ända jag e missnöjd med är att jag borde byggt slimlinen bättre så jag kunde byggt in cirkulationspumpen. Se min sista bild. Jag måste fixa det så jag blir av med den. Inget snyggt. Man kan nog bygga en liten låda med slimlinen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har skissat lite på mitt nonokar inga mått xD har dom inte här på hotellrummet :P lite bilder inte dom snyggaste har bara paint på den bärbara :/

post-6327-14468923600256_thumb.png

kanske inte ha en vägg mellan "första och andra kammaren" och sen borra hål igenom sista mellanväggen. så det kan bli bra flöde.

men är inte säker och vill helst inte att pumpen ska vara synlig. den måste sitta bakom slimlinen... vill ha så stilrent kar som möjligt :)

MEN kan ändra mig xD om någon kan komma med en bättre ide ;P och vet inte om jag ska köra med skummare än :/ men om det finns en grymt liten så skulle jag bli nöjd :) om det finns så små, #och en som inte låter som ett ass"

post-6327-14468923600099_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

När jag hade köpt LS till karet så stoppade jag i en av mina andra eremiter i det och dagen efter så hittade jag och min sambo en död eremit i karet utan skal! vi trodde vi hade fått en krabba med i LS'n men en dag senare hittar vi den eremiten vi la i från början, väldigt konstigt kan det ha hängt med en eremit med LS'N?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...