Gå till innehåll

starta saltvatten


thyllman

Rekommenderade inlägg

hej. jag har köpt mitt fjärde akvarium.. detta är 240 liter och nu tänkte jag pröva på saltvatten..

hur kan man med enklaste och billigaste sätt komma igång??

vad behöver jag och ungefär hur mycket kommer det att kosta att starta upp det?

tacksam för svar... Mvh Åsasmiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag håller på att starta upp ett 500 liters och har ännu ingen direkterfarenhet av saltmen lyckats lista ut följande:

Räcker det med ett rent fiskakvarium så är det inte så mycket värre än ett vanligt sötvattens akvarium. Princip så räcker det med en liten skummare för några hundralappar utöver akvariumet.

Däremot om du skall ha koraller så börjar priset springa iväg då de är mycket känsligare samt kräver mer.

Jag var på Zoogiganten för par veckor sedan på en "saltvattenskurs" En av killarna sa då att man får räkna med 100 kr/liter. Nu vet jag att jag kommer ligga en bra bit under det då jag skaffat en hel del begagnat.

Men innan jagkan njuta i soffanså hamnar jag nog kring 20.000-25.000.

Men det omfattar då även blaelinstallation, möbel och egen konstruerad kylning.

Sedan sticker det iväg ytterligare en bit om/när jag kommer börja automatisera akvariumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det finns en bra artikel om att starta akvarium på index sidan ta å läs den om du inte redan gjort det.

Så det du behöver är utöver det du har i ett vanlogt akvarium är

Pumpar ca 10-20 gånger akvariets volym

Levande sten va 20-30 kilo

En skummare

Och en del vatten tester sen behövs det ju även salt å kanske en osmos beroende på vart du bor å hur ditt kran vatten ser ut.

Har säkert missat nått men sök lite bland gamla inlägg frågan är nog stäld ca 50 gånger vid det här laget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enklaste och billigaste sättet att komma igång på är att lägga i så mycket du har pengar tillsmiley1.gif. Bäst är att skaffa några kilo LS, därefter att smyga i några fiskar. Så länge du bara har fiskar behöver du inte någon skummare heller. Jag kan ge dig en hel del tips om du vill?

Ett saltvattensakvarie kan bli hur dyrt som helst om man verkligen vill, men behöver inte alls kosta massor för att se fint ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge du bara har fiskar behöver du inte någon skummare heller.

Hur resonerar du då? smiley5.gif.

Fiskarna är väl de största miljöbovarna i karet med sina utsläpp och det är väl bla just därför man använder skummare.

Givetvis fungerar det utan skummare om man gör ett mindre vattenbyte varje vecka osv men en skummare spar mycket jobb/tid enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att bara få ett "fint" saltvattensakvarium behöver kanske inte kosta så

mycket pengar, men skall man få ett stabilt fungerande system så kostar

det pengar. Det är ju trots allt djurens välmående som är det

viktigaste, och det finns då inga ekonomiska lösningar. Men det är ju

helt klart billigare att starta ett lite mindre akvarium än ett stort.

Såklart skall du använda dig av en skummare. Det ger ditt system

trygghet...smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...