Gå till innehåll

tolka färgbeteckningar


danne031

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra hur man kan "konvertera" en kommersiell färgbeteckning till Kelvin. Vanliga beteckningar för både T5 och MH är ju 827, 830 och 840 eller varmvit kallvit och fullfärg.

Inom akvaristvärlden pratar man ju bara Kelvin och vissa saker vill bara inte fastna hos mig :smiley9:

Jag kan få tag på en Philips 150W MH med beteckningen 942 och undrar hur den kan tänkas lysa så att säga? Det får ju gärna vara "rätt" färg för ett revkar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första siffran står för RA-index (färgåtergivning) 8 -> ett ra-index över 80% men under 90%. 9 ger då ett ra-index över 90 %. de två andra siffrorna står för kelvintalet om de multipliceras med 100.

Precis såsom Vandal redan skrivit.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klockrena förklaringar, tack för det, den här sitter just normalt i armaturer i offentliga miljöer.

Petter är det en dubbelfattad? Alltså ingen gängsockel utan de till vanliga strålkastartyper.

Jag satte kaffet i halsen lite när Ted sa att han hade några bra som ligger på över 600kr...trodde inte det var så jäkla dyrt så jag hade gärna testat begagnat först, funderar nämligen på att spara på armaturen och istället köra dunklare med 2st 20W spottar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste kolla så det är en metallhalogen du har, dvs det finns med en ballast. Det finns vanliga halogenstrålkastare med samma typ av fattning nämligen.

Jag har 5 kompletta metallhalogen till 150 watt till salu. 3 st med 6500 K och 2 med 14 ooo K. pris är 700:- styck inklusive allt (ljuskällorna är körda ca 7 månader.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste kolla så det är en metallhalogen du har, dvs det finns med en ballast. Det finns vanliga halogenstrålkastare med samma typ av fattning nämligen.

Jag har 5 kompletta metallhalogen till 150 watt till salu. 3 st med 6500 K och 2 med 14 ooo K. pris är 700:- styck inklusive allt (ljuskällorna är körda ca 7 månader.

MVH Lasse

Tack men det har jag koll på, är elektriker till yrket ;)

Petter, okej, ska suga på det ett tag - jag hör av mig när jag ska till stan eller Ted nästa gång. Du kan väl vänta ett par veckor med att slänga är du snäll =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...