Gå till innehåll

Kan man mata uvc:n från biopelletsen?


osby0479

Rekommenderade inlägg

Nu pratar ni förbi varandra, tror jag.

Anledningen till att man (helst) tar vattnet till UV-C't nära botten, och "i" karet, är för att parasiterna man vill åt lever där. I de långsammare flödet mellan stenarna där fiskarna sover. Sardellen menar på att ta vatten från karet där, exempelvis genom en botten borrad genomföring, är rena vansinnet eftersom en olycka då tömmer baljan. Skulle jag köra någonting sådant hade jag kört en så kallad "closed loop" där Pump och UV-C går in, och ut ur baljan genom botten, är försett med kranar utvändigt så det går att stänga flödet & koppla bort pump & UV-C, samt förberett för pluggar invändigt så man kan stoppa ett eventuellt läckage pga sliten kran. En mer lockande lösning hade kanske varit ett PVC-rör från en överrinningskammare och upp till samma nivå som överrinningen? Med en strypning kan man styra flödet så man får önskad mängd vatten från fiskarnas viloplats till sumpen, och kan köra sitt UV-C där... Nackdelen är dock att inte 100% av vattnet går genom UV-C't, men det är kanske ett bättre alternativ än att inte få med sig det vattnet alls, eller att springa runt och oroa sig för översvämning pga läckage hela tiden. Jag kan inte hålla räkningen på hur många gånger jag vaknat mitt i natten, bombsäker på att det plaskar "konstigt" någonstans... En av få positiva saker med att inte ha något kar för stunden är att man kan köra ner handen i sidan på vattensängen, konstatera att det är torrt, och somna om.

Sen går det ju alltid att ansluta UV-C & pump till varandra, och stoppa dem i revet, någonstans där man kommer åt dem relativt enkelt... Då får man 100% UV-C behandlat vatten genom slingan, till nackdelen av att man ska dölja skiten på ett vettigt sätt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...