Gå till innehåll

inne sump


Guest cybercimon

Rekommenderade inlägg

med så liten burk skulle jag inte bygga en sump i burken för du tar bort så mycket volym.

satsa på ytavrinning och en sump utanför eller låt bli och kör med det som behövs i burken.

Jag har själv kört ett 105 liter utan sump med en Aqua Medic turboflotor Multi skummare utanför burken och då slipper du ha mer än nödvändigt i burken.

Alternativt en liten innerskummare typ Tunze 3110 eller Deltec mc 500 som är ganska diskret och mycket effektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

han blir ju inte direkt av med nån vatten volym för att han gör en sump/ytavrinning i bakre kanten men jag kan hålla med om att det blir lite trångt i ett sånt litet kar.

Men eftersom det troligt vis är ett första kar å ett test om man vill köra med salt vatten så tycker jag att man ändå ska köra på sump inne i karet eftersom deet håller nere kostnaderna en hel del.

Vill man sen inte hålla på med salt så har man lagt ner pengar i onödan.

Det behöver inte vara så avanserat jag ska se om jag kan fixa bilder på mitt i kväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du gör ett fack av glasskivor mot ena hörnet mot bakväggen och ser till att du får rätt nivå på sumpen, dvs. att den är i jämnhöjd med den tänkta vattennivån.

du gör den så pass stor att du rymmer det du ska ha i sumpen tex. skummare, värmare och en returpump.

Du måste också göra ett returrör till din pump och det kan du göra av lite slang och rörböjar som du köper på akvarieaffären.

jag har tyvärr inte några bilder på den innersump jag hade på ett akvarium tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest cybercimon

kan man göra så här: i motsata hörn sätter man insuget till yterfiltret och leder utblåset till "sumpen" där har man skummaren, värmaren mm och sedan en pump som pumpar vattnet till akvariet igen? och att man gör håll lite högre upp en vattenytan ifall retur pumpen pajar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detkan vara bra med flera fack. Breddavlopp in i första facket med skummaren och dess avlopp in i nästa fack med plats för värmare och filterpåsar t.ex kol eller fosfatremover. Sedan kanske en bubbelfälla före returpump till akvariet. Pumpar finns på våra vebbutiker och de flesta akvarieaffärer som säljer salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...