Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat
  • Författare

blev ingen gul kirurg. blev en Ctenochaetus truncatus i stället. den är jättefin och har anpassat sej bra. äter allt jag matar med o betar på stenen

• 1 månad senare...
  • Svar 661
  • Visningar 82,4k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• Nytt biotopkar Christer.. Liatölpens oljehamnsakvarium.

• Det växer över ytan

• lägger upp en helbild från i kväll.   lägger upp två bilder på nyförvärv från håkanstorp också . En grön turbinaria och en rosa sak med oranga polyper, skitfin som jag glömde namnet på

Populära bilder

Postat

Vilken tur att det blev en resa hit, det blev ju mycket mer plats till nya koraller eller tillväxt nu.

Trivs hästarna ?

• 1 månad senare...
Postat
  • Författare

Ska hämta mitt fraggkar RSM130 i morgon. Får kanske bli fölstall i stället för sjöhästarna lekte för ett par dagar sen. Vore ju kul om man kunde få några att överleva.

• 1 månad senare...
Postat
  • Författare

130-karet va för stort till hästynglen. lyckades inte hålla dom med mat så dom dog. har köpt ett 30 liters nano som står o väntar på nästa kull. Därför har jag byggt fragghyllor till 130-karet i dagpost-6211-14468935778429_thumb.jpg så här ser det ut

• 3 månader senare...
Postat
  • Författare

länge sen man skrev här nu. kom hem i söndags från fyra veckors semester då det endast har matats varannan dag. Mycke alger på rutorna o nån acro som visar tendenser på vävnadsdöd. Även lite trådalger på de ställen korallen dött. Annars helt ok. Mätte lite värden idag innan vattenbytet.

Po4 0,07 (hanna)

No3 0,2

Ca 470

Mg 1350

Kh 7,7

salt 1,028

Ca och salt högt, hänger väl lite ihop. vet inte varför salthalten stigit men det löser sig väl. Ska byta vatten i kväll, mäta salthalt igen och ev justera lite

Postat
  • Författare

Va nog dags nu. Vattenbyte i kväll och sen bär det av till revy-sm kl halv sju i morgon bitti. Ni får hålla tummarna

• 4 veckor senare...
Postat
  • Författare

jaha då va det dags. fem timmars planerat strömavbrott på tisdag förmiddag. hur går det, nåt som måste göras eller bara låta det va

Postat

Bilbatteri lär du ju ha Krille, men har du någon likspännings-pump som du kan koppla in?

Postat
  • Författare

nä jag har ju inte det. har ett litet bensindrivet elverk men rätt mycke bök att sätta igång det. dessutom är det ju under min sovtid

Postat

Ja har en stor DC pump som bara ligger. Den är skitig så att du behöver dock rengöra den:):)

Har du vägarna runt Växjö är det bara att hämta.

Postat
  • Författare

skulle haft en akvariedag i dag o bytt vatten o blandat ny balling. Men en matarledning från vattenverket har gått läck så hela byn är utan vatten o vi vet inte när det kommer tillbaka. så nu har vi varit o hämtat dricksvatten i en tankvagn som kommunen ställt ut

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

Då har man fått igång fraggkaret. Ska bli skönt att slippa fragghyllan i rsm-et så man kan skrapa sidorutan o få full insys därifrån också. Dessutom är det varken särskilt bra eller snyggt att ha den hängande där heller för sjöborren bara river ner fraggarna från den

Postat
  • Författare

Kan för övrigt meddela att förra veckans fem timmars strömavbrott avlöpte utan komplikationer

• 2 månader senare...
Postat
  • Författare

IMGP7956

den här cyphastrean växer så det knakar. jag är väldigt förtjust i flakväxande saker. Har blandat 30 liter balling i kväll så nu rullar det ca fem veckor igen

Postat
  • Författare

Fick hem en gul kirurg i går från oceanakvarium. jättefin, verka komma bra till rätta i karet, både äter o betar alger. Även en ny bangajihane till min ensamma hona. En eloge till Stig som lyckades plocka ut en hane. Dom kom överens direkt han kom i karet. Ställde sej bredvid varandra som om dom varit tillsammans hela livet

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.