Gå till innehåll

Liatölpens RSM


krille 55

Rekommenderade inlägg

Ser ju väldigt bra ut Krille du får kanske ha en fragg i kofferten på ragget tills nästa gång du ska till Bellas;) har kollat efter dig där men.....klagade på värmen i karet i går idag hängde sig fläkten på full värme och elhissarna la av på min Lincoln det blev varmt:smiley5: men den är från 64:a ju Med vänlig hälsning Ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

dåligt med uppdateringar här men det händer inte så mycke förutom att det växer riktigt bra. funderar på var jag ska gallra nånstans. En tanke är att ta bort euphylliorna för dom blir ju väldigt stora och bränner allt i sin omgivning. har fem sorter, sammanlagt över 40 huvud. som det är nu får det inte plats nåt nytt. har en rosa hystrix också som är jättestor men dom är ju svåra att dela utan att det blir en massa småbitar. post-6211-14468934160437_thumb.jpg lägger upp en bild så ni ser va jag pratar om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angenämt "problem" grymt kar! Ser inte så bra hur de är placerade nu på bilden,en ide är att samplantera dem en bit från annat, De bränner inte varandra sen är det snyggt också med lite blandad färg i "bollen" . Om jag förstått rätt så är dock inte glabrecensc aktuell för euphyllia kollektiv.

Tror mig se en yayamensis på din bild,den har jag ihop med parancoora och parancoora ihop med ancora. I denna länk står en del längre ner i artikeln, vilka arter som går ihop http://www.advancedaquarist.com/2012/10/corals

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
post-6211-1446893435886_thumb.jpg här kommer en bild på en korall som jag fått från Ken i Osby. Har glömt vad den heter men det kanske nån kan hjälpa mej med. Den har vuxit bra och spritt ut sej över levandestenen. nu till det roliga. Dom senaste veckorna har den börjat växa på höjden, flera grenar som sticker upp ca två cm
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jag har en jättefin flakväxande sak, tror det är en turbinaria. brun med gul kant o gula polyper. Men den vänder baksidan upp mot ljuset när den växer så man ser knappt dom fina gula polyperna. post-6211-14468934468495_thumb.jpg fotot är inte så bra men ni ser va jag menar. nån som har en förklaring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Inför lite besök på fars dag ska jag skrapa rutor o flytta nån euphyllia i em som bränner andra lps:er. Har varit med min flicka i dag o hämtat den sötaste lilla hundvalp jag sett. ett riktigt litet lejon. Eller är det en björn. post-6211-14468934678521_thumb.jpg

Man ska fira fars dag rejält så jag tycker vi inför fars afton, fars dag och annandag far. grattis alla farsor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har man skrapat rutorna. blev som vanligt ett par fraggar när man är i karet för mycke. en Echinopora lamellosa som växte lite nära glaset och sen delade jag en neongrön caulustrea så där finns två fina fraggar nu en liten o en större. ska lägga upp en anonns sen när jag fotat dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har man skrapat rutorna. blev som vanligt ett par fraggar när man är i karet för mycke. en Echinopora lamellosa som växte lite nära glaset och sen delade jag en neongrön caulustrea så där finns två fina fraggar nu en liten o en större. ska lägga upp en anonns sen när jag fotat dom

Jag där har jag en bit kvar, att jag råkar få fraggar över... låter härligt att det växer på :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har grym tillväxt nu. Mätte lite i kväll. Mg 1250 Ca 370 och Kh 7. Lite lågt alltihop så ökade alla pumparna 20%. Är uppe på en förbrukning på ca 6 dl/dygn nu på ca 230 liter vatten. Skulle behöva nån som kom hit och gallrade. Har en rosa hystrix o en grön grenväxande monti modell XL som gärna hade fått flytta till större kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bytte 25 liter vatten nu. Stötte till en lila acropora så tre små toppar gick av. Ca 5-10 mm långa. På kul så limmade jag fast dom på en fraggplugg bara för att se om det är möjligt att få så små fraggar att överleva o börja växa.

Märks att man inte har nån kirurg i karet nu för det börjar växa grova trådalger lite överallt. xanthurumen gjorde nog mer nytta än man trodde. Ska förhoppningsvis snart dyka upp en ny kirurg i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...