Gå till innehåll

Lisas 240 liters kar


LisaO

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har nu också lyckats fastna för det här med saltvattensakvarium. Egentligen har jag fastnat för åtminstone ett par år sedan, men det är först nu jag faktiskt gör något åt det.

Min första plan var att köpa ett färdigt paket, JAD 58l, och ha på köksbänken. Men det visade sig bli några cm för högt och förmodligen opraktiskt så det gav jag upp direkt. Så bara för att gå åt andra hållet så blev det ett 240l akvarie i andra ändan av köket med god sikt från vardagsrummet. Det står mot en skorsten som används, men med 10 cm luftspalt så det blir inte för varmt, 25 grader när jag eldar på ordentligt.

Saltvatten är som alla vet väldigt dyrt, så jag tänkte ta det väldigt lugnt och försiktigt och hålla ned den stora kostnaden inledningsvis. 800kr för kar med bänk var billigt, det var samma summa som min 25 kg salt kostade. Till det har jag även lagt lite pengar för en intern skummare och en rejäl pump som snart ska bli tre. Jag skulle starta lugnt, så i lördags blev det 2,7 kg levande sten och det kommer långsamt ökas på till en lagom mängd på sisådär 30-40 kg. Belysning just nu är inte mer än ett par rejäla varmvita halogenlampor precis där jag har den levande stenen, det kommer sedan utökas med någon pendelarmatur.

Det som är riktigt kul är att redan efter ett par dagar se några maskar och åtminstone tre olika koraller som växer på den lilla mängd sten jag har. Det ska bli mycket spännande att se hur det utvecklas.

post-6412-14468923889486_thumb.jpg

post-6412-14468923889748_thumb.jpg

post-6412-14468923889995_thumb.jpg

post-6412-14468923890112_thumb.jpg

post-6412-14468923890307_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång du lägger i ny sten så kommer du få en omstart i akvariet. Gör hellre så att du sparar ihop tills du kan köpa all den stenen du vill ha, sen stoppar du i allt på en gång och låter detta "koka" ett par veckor medans du läser på ytterligare om vad de djur du planerar att köpa har för krav. På så sätt är du mer förberedd när du kommer till butiken och kan med större säkerhet välja ut de djur som skulle kunna passa dig och ditt kar.

Lycka till och varmt välkommen! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SVG!

Tänkte krångla till det direkt från början, menar du 25 grader med belysning o alla pumpar etc?

Jag tycker att det ser fint ut men samtidigt så kan det vara nog så svårt o hålla nere värmen i ett saltkar utan en skorsten bredvid...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång du lägger i ny sten så kommer du få en omstart i akvariet. Gör hellre så att du sparar ihop tills du kan köpa all den stenen du vill ha, sen stoppar du i allt på en gång och låter detta "koka" ett par veckor medans du läser på ytterligare om vad de djur du planerar att köpa har för krav. På så sätt är du mer förberedd när du kommer till butiken och kan med större säkerhet välja ut de djur som skulle kunna passa dig och ditt kar.

Lycka till och varmt välkommen! :W:

Då hade det blivit så pass mycket pengar på en gång att jag aldrig kommit igång. Jag tar hellre några kg sten i månaden och väntar ett halvår med att köpa djur än att aldrig komma igång alls. Möjligen att jag skulle köpa någon mycket tålig fisk bara för att ha något som rör på sig. :)

Men är det inte så att om man tillsätter en mindre mängd sten så blir omstarten kortare, mildare och värdena stabiliseras snabbare?

Välkommen till SVG!

Tänkte krångla till det direkt från början, menar du 25 grader med belysning o alla pumpar etc?

Jag tycker att det ser fint ut men samtidigt så kan det vara nog så svårt o hålla nere värmen i ett saltkar utan en skorsten bredvid...

//NiXoN

25 grader med belysning, en pump och en skorsten som är i full gång. Mycket varmare än så kommer det nog inte bli vintertid. Jag kontrollerar temperaturen regelbundet för att se om den varierar något, men har legat stabilt mellan 24.2 och 24.9 sedan i fredags.

En större risk tror jag är om jag inte är hemma någon dag när det är -10 ute och jag inte eldar, då sjunker innetemperaturen snabbt till bara +15. Men en doppvärmare satt på typ 23-24 grader bör klara av det bra, eller?

Värre är nog sommartid i så fall. Eventuellt måste jag kanske investera i en kylare då, men förhoppningsvis inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa 2st mindre doppvärmare, det är lite säkrare ifall att en av dom spårar ur(händer ibland).

Om du skall försöka hålla lite koraller så bör tempen inte vandra för mycket, en grad eller så funkar men inte så mycket mer per dygn.

Sen skulle jag inte låta det gå så lågt som 23grader utan jag skulle hålla mig kring 25, speciellt om man skall ha koraller.

Kylare kan nog bli aktuellt om fläktar inte räcker till, tråkigt nog så är det en rätt rejäl kostnad.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, jag förstår. Då blir det två mindre doppvärmare på 25 grader, det är rätt lagom och det verkar akvariet hålla av sig självt just nu. Jag hoppas verkligen fläktar räcker till sommaren, jag har tittat lite på kylare och som du skriver så är det en rejäl kostnad.

Belysningen kommer bli ett hemmabygge. Jag lutar åt sex sådana här: http://www.xcen.se/lysrorsrannor/lysrorsranna-u122x-128

De kan jag praktiskt koppla ihop själv också. Alternativet är tre "Glo-mat T8 2x40w ", men det är ungefär samma summa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej absolut inga såna hemskheter om du vill hålla koraller ;)

Den första är HE-T5 (high efficiency) ramp, där blir det extremt svårt o hitta bra saltvattensrör.

Till saltkar/akvarier använder man HO-T5 (high output) som ger mer spark per cm rör och då har du flera lämpliga rör o välja mellan.

T8 skulle jag inte välja heller, det finns kanske lite rör(40w?) men det är lite väl föråldrat och klent sortement.

Mitt tipps är att om du skall klara dig på en budget så vänta in en riktig begangnad T5 ramp på guiden, man kan göra riktiga kap ibland.

Du är inte ute efter kvantitativt visuellt ljus som du får från "vanliga" ljuskällor utan kvalitativt ljus som gangnar karet...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med NiXoN här, T8 är inget att köra med, antingen T5, MH eller LED. Det sistnämnda är högre kostnad i inköp, men långt billigare i längden då du slipper byte av ljuskälla i många år framöver. MH är dessutom en ljuskälla som gärna värmer karet ytterligare så T5 är nog det enklaste och billigaste i inköp för din del. När du blivit lite varmare i kläderna så kanske du investerar i en LED-belysning i stället.

Tänk också på att med ordentliga reflektorer så kan du i bästa fall dubblera ljuset ner i karet. En bra T5-ramp med bra reflektorer går att hitta begagnad lite då och då, så spar dina slantar och köp rätt från början så slipper du ångra dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, tack för tipsen båda två!

Jag trodde HE/HO enbart gällde rören och inte ramperna, och då hade det varit rätt praktiskt med de där lysrörsrännorna.

Jag läste genom ljus-forumet här, igen. :) Och stötte på en shop som hade den här: http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-Aquarium/T5-Fluorescent-Lighting/Aqua-Light-T5/Aqua-Light-QUAD-T5-4x54Watt4xblue-LED::9698.html är det lämpligt? För priset känns helt ok. Annars får jag hålla ut tills det dyker upp en begagnad.

Det mesta tenderar tyvärr att falla tillbaka på ekonomin. LED hade känts bra, men kostar så väldigt mycket mer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att göra ett litet räkneexempel:

Säg att du köper en ramp med 4x54W T5-rör. Denna betalar du kanske en tusenlapp för. Rören behöver så klart bytas, där går ytterligare 800-1000kr beroende på val av rör och inköpsställe.

Efter ett år så kostar det dig en tusenlapp till. Efter två år har det kostat dig ca 3000kr enkelt räknat.

En LED-ramp (DIY ska poängteras) som hade funkat för ditt kar kostar dig i runda slängar samma pengar, men drar kanske hälften under denna tiden, vilket gör att driftskostnaden är så mycket lägre för ditt kar. Dessutom håller rampen utan led-byten i 10 år till...

Men jag kan förstå det ekonomiska och ser hellre att du köper en bra T5-ramp än lägger av, du går miste om så mycket mer isf. :)

Man ska vara medveten om kostnaderna innan man slänger sig in i saltvärlden, det är många som sätter i halsen när man börjar räkna ihop vad man lägger ut på hobbyn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att göra ett litet räkneexempel:Säg att du köper en ramp med 4x54W T5-rör. Denna betalar du kanske en tusenlapp för. Rören behöver så klart bytas, där går ytterligare 800-1000kr beroende på val av rör och inköpsställe.Efter ett år så kostar det dig en tusenlapp till. Efter två år har det kostat dig ca 3000kr enkelt räknat.En LED-ramp (DIY ska poängteras) som hade funkat för ditt kar kostar dig i runda slängar samma pengar, men drar kanske hälften under denna tiden, vilket gör att driftskostnaden är så mycket lägre för ditt kar. Dessutom håller rampen utan led-byten i 10 år till...Men jag kan förstå det ekonomiska och ser hellre att du köper en bra T5-ramp än lägger av, du går miste om så mycket mer isf. :)Man ska vara medveten om kostnaderna innan man slänger sig in i saltvärlden, det är många som sätter i halsen när man börjar räkna ihop vad man lägger ut på hobbyn.
Jag instämmer. Det är ungefär så jag har resonerat. 1000 kr om året är ofta lättare att leva med än 3000 kr nu och inget sedan. Och jag vill ju verkligen inte gå miste om den här upplevelsen, det brukar finnas anledningar till att man faktiskt börjar, även om det är försiktigt och hankar sig fram. :) Dessutom hade jag inte vågat ge mig i kast med att lödda LED.Jag gjorde en hastig beräkning innan jag började och kom fram till 15000 kr minimum för att komma igång med allt, om kar och bänk köptes begagnat. Så kostnaden är jag beredd på, men jag vill gärna minska ned den och fördela den över tid. Just belysningen är dock en av de större kostnaderna, och verkar dessutom vara svårare att få rätt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...